Sjåføren har funnet ut at høye lønninger fra rike Norge kombinert med lave utgifter i billige Sverige, premieres med store skattelettelser. Det gjør at fembarnsfaren med tre ekteskap bak seg kan ha en anstendig økonomi.

Etter å ha vært stuert på langdistansefly hos SAS i mer enn 18 år, sluttet han i 2004 og ble skilt året etter. Den siste eks-konen fortsatte å bo sammen med deres tre døtre på Tjøme i Vestfold, mens Francisco tok det som var av sertifikater og begynte som yrkessjåfør i sin gamle hjemby Bergen. Men i stedet for å bosette seg mellom de syv fjell leide han et hus i Hamburgsund, fem mil sør for Strømstad, langs den svenske vestkysten. Dermed plukker han opp døtrene på Tjøme når han har friuke og kjører fra Bergen til Sverige. Alternativet for Modahl var å bo i Bergen, og frakte de tre døtrene med fly hit.

— Det ville av mange grunner blitt langt dyrere, hevder han.

Høyere inntekter

Han startet sitt pendlerregnestykke med inntekten og omgjør alle beløp til norske kroner, (som i øyeblikket er rundt 12 prosent mer verdt enn svenske kroner.)

— I Sverige kan sjåfører påregne en bruttoinntekt på 110 til 130 kroner i timen, mens jeg i Norge får mellom 190 og 240, litt avhengig av når på døgnet jeg kjører. Jeg har stort sett hatt tre uker jobb og en uke fri, og da jobbet mye de tre ukene jeg har vært i Bergen, sier Modahl.

Lavere kostnader

På kostnadssiden sparer han tre flybilletter tur/retur Sandefjord-Bergen på å plukke opp ungene på veien til Sverige, fremfor å frakte dem hver fjerde uke til Bergen.

I Sverige kunne han tilby dem et hus han betalte 4000 kroner måneden for å leie. For noen måneder siden flyttet Modahl til Bergen midlertidig, mens han søker etter ny bopel i Sverige. Her i byen betaler han 11.500 kroner for å leie bolig med omtrent samme standard som han hadde i Hamburgsund.

Med bopel i Sverige kunne han kjøre svenskregistrert bil og motorsykkel.

— Grovt sett koster bruktbilene i Sverige bare en tredjedel av det de gjør i Norge, mens nye biler med langt lavere avgifter, er nesten bare halve prisen.

Når Francisco er med jentene hjemme i Sverige har han regnet ut at kostnader til mat, drikke og fornøyelser i snitt er 30–40 prosent lavere enn i Norge.

Store skattelette

Modahl drar ikke bare fordel av et høyt lønnsnivå i Norge, og lave priser i Sverige. Han sparer også betydelige beløp i skatt gjennom sin pendling:

For det første har han hatt fradrag for de 750 kilometerne mellom jobben i Bergen og hjemmet i Hamburgsund. Den satsen er på 1,50 kroner pr. kilometer.

Han får også fradrag for diett i den tiden han har jobbet i Norge. Den satsen var i 2010 på 189 kroner dagen.

I tillegg har pendleren fått fradrag for leiekostnadene på leiligheten han har leid i Bergen, så lenge den var under 30 kvadratmeter.

Alle disse fradragene reduserer skatten til bergenseren med 28 prosent.

— Samlet har jeg under årene i Sverige hatt en skatteprosent på mellom 9 og 15 prosent av bruttoinntekten min. Da jeg bodde i Norge hadde jeg en skatteprosent som varierte mellom 30 og 35 prosent, sier han.

Ikke for heimfødinger

— Men er ikke all kjøringen slitsom?

— Jeg liker å kjøre bil, og på lengre turer hører jeg alltid lydbøker. Gjennom alle timene i bilen har jeg fått med meg flere hundre bøker.

— Burde en slik pendlertilværelse friste flere vestlendinger?

— Det litt spesielle med min situasjon er mine tre døtre på mellom 10 og 14 som bor såpass nær svenskegrensen. Men ellers burde det være noe å tenke på for alle som ikke er heimfødinger, slår Modahl fast.

Nå står han på venteliste for å leie ny bolig i Strømstad, og regner mer å flytte tilbake til denne delen av Sverige, kanskje allerede til sommeren.

DET BESTE FRA TO NABOLAND: Francisco Modahl regner med at han som sjåfør i Norge tjener omtrent på nivå med en svensk ingeniør. Han står på og jobber mye i periodene han har vært i Norge og har nytt lave svenske priser i friukene.
TOR HØVIK