Myndighetene frykter at Bergen-selskapet blir for dominant.

Konkurransetilsynet i Polen har vendt tommelen ned for det norske oppkjøpsforsøket. Rieber & Co har på sin side akseptert avslaget, og vil ikke anke.

Samtidig har matvaregiganten bestemt seg for å kvitte seg med spagetti— og makaronimerket Sopps fra årsskiftet.

Det går fram av selskapets resultatrapport for tredje kvartal 2009. Avslaget i Polen kommer et knapt år etter at Rieber & Søn signerte en avtale med Gellwe om å overta den polske merkevaren for rundt 314 millioner kroner.

Gellwe produserer kakemiks, kakeingredienser, baketilbehør og desserter for over 200 millioner kroner i året. Det var planen at Gellwe-produksjonen skulle flyttes til den Rieber-eide Delecta-fabrikken i Wloclawek. Delecta er et kakemiksmerke.

Ut med King Oscar og Sopps 1.oktober skilte Rieber & Søn ut sardinmerkevaren King Oscar – produsert i Polen – som eget datterselskapet.

Som et ledd i den økte satsingen på kjernevirksomheten, har matvarekonsernet også bestemt seg for å selge pastamerkevaren Sopps.

Verken ansatte eller driftsmidler er omfattet av transaksjonen, som finner sted fra nyttår dersom konkurransemyndighetene gir godkjennelse.

Kjøper er svenske Lantmännen Cerealia AB, og salget vil gi Rieber & Søn en gevinst på rundt 50 millioner kroner.

Strategisatsingen «Core Review» har medført at konsernet i tredje kvartal også har solgt Rieber Kruiningen i Nederland, med et bokført tap på 16 millioner kroner. Det salget omfatter 26 ansatte og maskinpark.

Fabrikken produserer frosne løkringer, og gav Rieber & Søn et årlig underskudd på rundt åtte millioner kroner av en omsetning på vel 64 millioner.

Økt omsetning Rieber-konsernet har økt omsetningen årets ni første måneder sammenlignet med samme periode i fjor, fra 3,6 til 3,7 milliarder kroner.

Driftsresultatet i perioden økte fra 393 millioner i fjor til 425 millioner i år. Resultetet etter skatt er også noe bedre i år enn i fjor, opp fra 125 til 139 millioner kroner.

Konsernets forbedringsprogram «Our Future» gav i tredje kvartal en nettoeffekt på 14 millioner kroner, de ni første månedene i år er effekten 52 millioner.

I tredje kvartal opplevde konsernets produkter en vekst i salget i Vest-Europa, men nedgang i Sentral- og Øst-Europa.

50 årsverk borte i Arna

I tredje kvartal brukte Rieber & Søn 13 millioner kroner på nedbemanninger.

Effektiviseringsprogrammet har medført at rundt 50 årsverk er blitt overflødige ved anlegget i Arna i Bergen.