For 19 år siden ønsket Bremnes Seashore å gjøre noe med den veldig varierende kvaliteten på laksen i oppdrettsnæringen.

Det var mye dårlig fisk i butikkene og noe av årsaken var lite effektiv nedkjøling av slaktet laks.

Sammen med en gruppe forskere på Norges Landbrukshøgskole (heter i dag Universitetet for miljø— og biovitenskap) på Ås begynte de å forske på problemet.

Per Olav Skjervold, Svein Olav Fjæra, Olav Svendsen jr. og Jan Ove Morlandstø tok utgangspunkt i at fisken er vekselvarm. De tenkte at hvis de kunne kjøle den ned før den ble slaktet så ville kvaliteten bli bedre.

Fortsatte å forske

— Dette ga svært gode effekter. Når den ble kjølt ned ble den heller ikke så stresset og de innså at man kunne filetere fisken før den ble dødsstiv, såkalt superfersk foredling, forteller Eirik Selmer-Olsen, konserndirektør Forskning og Utvikling i Tine.

Han skryter av forskerne som ikke bare sa seg fornøyd med å ha funnet ut at fisken burde kjøles ned før den ble slaktet.

— At de innså at de nå hadde en mye bedre råvare som straks kunne gjøres skinn- og benfri, gjorde at Salmaen ble til, sier Selmer-Olsen.

Resultatet ble et produkt med høyere kvalitet og lengre holdbarhet. Salmaen har blitt trukket frem som en av de største nyvinningene innen norsk matindustri de siste tiårene. Det kan Salmon Brands takke forskerne for.

Skulle lage fiskepølse

Fiskeoppdretteren Bremnes Seashore var svært fornøyd med selve produktet, men slet med å få gjennomslag på markedet.

Tine jobbet samtidig med å lage en spekepølse av laks og var på jakt etter en samarbeidspartner. De fant frem til Bremnes og var begeistret for deres lakseråstoff.

— Vi hadde egentlig tenkt å lage en spekepølse av laks, men da vi reiste rundt til kundene så var det råvaren de var mest opptatt av og vi endret etter hvert fokus til et rent lakseprodukt, forteller Trym Eidem Gundersen, administrerende direktør i Salmon Brands.

Forskning og markedsføring

Produksjonsmetoden gjør at Salmaen er spesielt godt egnet til å spises rå. Den vakuumpakkes umiddelbart etter slakting, noe som betyr at kvaliteten holder seg meget bra.

Gundersen mener Salmas suksess viser hvor viktig det er å ha et godt samarbeid mellom forskning, produktutvikling og markedsføring.

Salmon Brands eies i dag 100 prosent av Bremnes Seashore AS. Tine solgte seg ut av selskapet 17. februar i år.