Nordmenn handler stadig mer i lavprisbutikkene, mens butikker med stort utvalg taper markedsandeler. Det viser de siste tallene som oppsummerer dagligvaremarkedet her til lands.

— Hovedårsaken til veksten blant lavpriskjedene er fortsatt høy etablering av slike butikker. Samtidig ser vi at butikkene øker i areal, noe som også påvriker omsetningen positivt, sier marketingdirektør Knut Gartland i Nielsen, selskapet som leverer bransjetallene om dagligvaremarkedet.

Han mener supermarkedene etter en periode med nedgang i markedsandel, nå vil ta opp kampen for å få forbrukerne til å handle mer på vareutvalg og service.— Det blir spennende å se om supermarkedene vil ta markedsandeler fremover. De blir utfordret av lavprisbutikker som satser stadig mer på ferskvare. Supermarkedene må sørge for et vareutvalg som er tilpasset nedslagsfeltet, og å skape gode handleopplevelser, sier Gartland.

Det er fortsatt Norgesgruppen som er desidert størst av dagligvarekjedene, med over 37 prosents markedsandel. Den store taperen er ICA-kjeden som siden 1995 har mistet markedsandeler kontinuerlig, og er nesten halvert gjennom de siste 15 årene.

Lyspunktet for ICA-kjeden er deres eget lavpriskonsept Rimi. Etter å har tapt markedsandeler er kjeden igjen på veg oppover.

Coop er fortsatt på vikende front og taper fortsatt posisjon. Coop er nest størst av kjedene med 23,4 prosent av markedet. Men de pustes i nakken av Rema-konsernet som fortsatt vokser og har nå 21,3 prosent markedsandel.