Coop, Meny, Ica, Rimi, Kiwi og Rema 1000 har de siste ukene hatt priskrig på bleier. Alle har kastet seg på og kommer med det ene tilbudet etter det andre.

Onsdag morgen satt Rema 1000 ned prisen på sitt eget bleiemerke, Landlord-bleiene, til 5 kroner pakken. Det blir en pris på mellom 9 og 12 øre pr. bleie, avhengig av pakketypen.

— Rema 1000 skal alltid ha laveste pris - også på bleier, sier markedssjef Lars Kristian Lindberg i Rema 1000.

Ned til 4,90

Da Kiwi fikk høre om Remas nye bleiepris, kuttet Kiwi umiddelbart prisen på sine egne First Price, til 4,90 kroner pr. pakke.

Rema 1000 fulgte etter og bekreftet onsdag ettermiddag at de også setter prisen ned til 4,90 kroner.

- Som kjent eksisterer ikke 10-øringer lenger, men for syns skyld så setter vi ned Landlord-bleiepakken 10 øre og kliner dermed prisen ned i 4,90 per pakke, sier Lindberg til Aftenposten.no.

Rimi følger etter konkurrentene. Onsdag ettermiddag bekrefter de overfor Aftenposten.no at de setter ned prisen på sine Euroshopper-bleier til fem kroner pr. pakke.

Toppscore

Lindberg peker på at Landlord-bleien har fått toppscore i klikk.nos bleietest og i tillegg er miljømerket med Svanemerket.

— Flere og flere kunder har fått med seg dette og vi har det siste året en økning i salget av Landlord-bleier på nesten 70 prosent. Ved å sette ned prisen til 4,90 kroner pr. pakke får kundene en miljøvennlig toppscorebleie til laveste pris i markedet, noe vi håper får enda flere barnefamilier til å handle hos oss i disse «bleiekrigtider», sier Lindberg til Aftenposten.

— Hva sier dere til at alle de andre kundene uten barn nå sponser barnefamiliene?

— Vårt formål med å starte bleiekrigen var å få flere barnefamilier til å handle hos oss, og barnefamilier handler mer enn bare bleier. For barnefamilien, og alle andre, er det summen du betaler for hele handlekurven som teller - og Rema 1000 vinner ni av ti pristester, sier Lindberg.

Taper penger

Overfor Aftenposten svarte han ikke på hvor lenge denne priskrigen ville vare.

Tidligere har flere av kjedene sagt at de skal ha den samme prisen til jul, men både kjeder og kjøpmenn taper i disse dager over 50 kroner pr. bleiepakke de selger. Verst går det ut over Meny-kjøpmenn som må ta hele tapet selv.

— Bleiekrigen har tatt helt av, og det er nok et tidsspørsmål før den er over. Når det er sagt: Vi akter å holde Libero-prisen framover, også inn i 2011. Det var en nøye planlagt kampanje, med full støtte fra kjøpmennene. Landlord-tilbudet er en reaksjon på krigen, og vi får se hvor lenge den varer, sier Lindberg til fagbladet Dagligvarehandelen.

Kiwi-sjef Per-Erik Burud tror imidlertid ikke at Rema 1000s siste grep i bleiekrigen får noen betydning i kampen om kundene.

— Det er lett å sette ned prisen på noe som ikke selger. Dette betyr ingenting. Når merkevarene er blitt så billige, velger ikke folk egne merkevarer istedenfor, sier Burud til handelsbladet.