Q-Meieriene tar andeler fra Tine og økte melkesalget med 10 prosent i fjor. Samtidig meldte Tine om nedgang i søtmelksalget.

- Vi økte melkesalget med 50 millioner kroner, 10 prosent. Vi slo Tine med lanseringen av 1,75 -liters melkekartong og det var et bra trekk, sier administrerende direktør Bent Myrdahl i Q-Meieriene fornøyd.Tines søtmelksalg falt med 2,8 prosent i volum. Selv om Q økte sitt volum med 10 prosent, falt totalsalget med 2,3 prosent i fjor, ifølge tall fra melk.no.

For Q-Meieriene betyr dette at de tar andeler fra Tine, og for første gang er Tines meieriutfordrer over milliarden i omsetning, en økning på 16,4 prosent fra 2010.

Storm, flom og brann

Myrdahl mener det er tre grunner til den sterke veksten.

- Det skyldes nok de store melkekartongene, 72 prosent vekst på Skyr og en ny rømmeboks med skrukork som økte salget med 20 prosent, sier Myrdahl.

Men det har kostet å vokse. Den store melkekartongen ble så populær at de måtte bygge en ekstra produksjonslinje på meieriet på Jæren. Den helgen de måtte løfte av taket for å sette inn den nye melketanken, blåste det opp til storm.

- Vi er vant til at det stormer rundt oss, men stormen, kombinert med flom under byggingen av det nye anlegget i Gausdal, samt en brann rett før det ble åpnet, koster mye for en liten organisasjon, sier Myrdahl.

Også det at salget har vært mye høyere enn de hadde planlagt, har kostet ekstra i form av overtid.

Dermed er resultatet lavere enn eieren Kavli ønsket seg, 4,8 prosent driftsmargin.

- Vi trenger en høyere driftsmargin for å drive et meieri. Vi har investert 60 millioner kroner i produksjonsanlegg i fjor, og det må vi få tilbake, sier Myrdahl.

Skyr til Svenskene

Q-Meieriene har de siste årene satset på å fornye meierimarkedet, og den største suksessen så langt har vært Skyr. Med 72 prosent vekst på produktet, har de investert i to nye produksjonslinjer.

De sender også Skyr til Sverige.

- Det har vært en suksess. Vi selger 50 prosent av det vi selger i Norge, til Sverige. Og vi tror det blir mer, sier Myrdahl.

Satser nytt

Skyr-suksessen har gitt blod på tann, og i vår kommer ytterligere et nytt yoghurtprodukt fra det lille meieriet.

- Vi har lagt vår elsk på vanskelige navn, denne gangen kommer vi med Snjo. Vi er inspirert av en sveitsisk yoghurt, sier Myrdahl.