— Vi har i det siste tatt flere grep for å styrke vår posisjon i det svenske markedet. Her ligger det et spesielt stort vekstpotensial i årene som kommer, sier konsernsjef Erik Volden.

I fjor passerte næringsmiddelkonsernet 2,2 milliarder kroner i omsetning – en økning på 7,7 prosent i forhold til året før. Resultat før skatt ble nærmere 120 millioner kroner, også det en vekst på over syv prosent.

Kjøper i Sverige

Kavli kjøpte i fjor svenske Druvan og lanserte Skyr på markedet over kjølen. I år har selskapet også kjøpt yoghurtmerkene Bärry og Tiger av Arla.

— Dette innebærer at vi nå vil øke vår omsetning i det svenske markedet fra litt over 400 millioner til nærmere 700 millioner kroner, sier Volden.

Virksomhetene i konsernets hovedmarkeder Norge, Sverige, Danmark og Storbritannia viste alle resultatfremgang i 2011, til tross for store investeringer i innovasjoner og nytt produksjonsutstyr, heter det i en pressemelding fra Kavli.

Til bt.no forteller konsernsjef Volden at rekordåret for Q-meieriene skyldes først og fremst at forbrukerne har heiet frem produktene fra dag en.

— Dessuten skyldes det en rekke vellykkede innovasjoner og økt distribusjon. Blant annet er 1,75-literen vår og rømme med skrukork veldig godt mottatt i markedet. Q-meieriene har bidratt med den største omsetningsveksten i konsernet, sier Volden.

50 millioner til Kavlifondet

Fjorårets gode resultat fører til at virksomheten etter 2011 kan overføre 50 millioner kroner til Kavlifondet. Det allmennyttige fondet sørger for at inntekter fra produkter som Kavli smøreost og Q-Melk bevilges til forskning, kultur og humanitære forhold.

Kvalikonsernet, med hovedbase på Nesttun i Bergen, er den eneste store, norske næringsmiddelvirksomheten som er eid av en allmennyttig stiftelse. Alt overskudd som ikke reinvestere i driften overføres til stiftelsen.

Kavlikonsernet har i dag c.a 800 ansatte, derav 300 i Norge.

Kavlikonsernet: 2011 2010
Driftsinntekter 2.267 2.027
Driftsresultat 130 125
Resultat før skatt 119 111

Tall i millioner kroner