Takene er rullet til side på de røde dobbeltdekker-bussene. Alle turistene har satt seg i solskinnet i øverste etasje med de blå øreproppene på plass. Det er en perfekt dag å få med seg byens beste attraksjoner. Men tegningene utenpå sightseeingbussene gir inntrykk av at vi befinner oss i en helt annen by. Bussene er nemlig dekorert med motiver av Kon Tiki, Holmenkollen, operahuset i Oslo og Oslo rådhus.

— Hadde noe sånt skjedd i Portugal, ville det brutt ut borgerkrig, sier turist Isabel Franco.

— Konkurransen mellom Lisboa og Porto er veldig sterk, så jeg tror folk ville blitt veldig opprørt hvis vi hadde bilder av Porto på bussene i Lisboa, sier Franco.

Vil ikke til Oslo

CitySightseeing Bergen har fire dobbeltdekkerbusser som kjører rundturer i sentrum. Minst to av disse bussene har illustrasjoner fra Oslo.

— Det er latterlig. Hvorfor er det slik, undrer Elsie Moore.

Hun og venninnen Ged Foster er fra Liverpool, og er kun i Bergen i dag før de drar tilbake til England. De synes det er merkelig at det reklameres for Oslo på bussene.

— Selv om jeg skulle vært i Norge flere dager, ville ikke disse tegningene fått meg til å dra til Oslo, sier Moore.

Dekortips fra ordføreren

Ordfører Trude Drevland kommer med en sterk anmodning om at bussene viser frem den byen de kjører i.

— De kan gjerne få hjelp av ordføreren til valg av motiver for å vise frem Bergen, hvis de ikke har forstått at Bergen er full av motiver.

Drevland har en lang liste over potensielle bussmotiver.

— Vi har Håkonshallen, den nye Mathallen, Ulriken, Fløyen og Troldhaugen – her er det nok å velge mellom. Jeg kan lage en lang liste, sier hun.

- Uprofesjonelt

Inger Balean, daglig leder for Turistinformasjonen, synes det hele er uprofesjonelt.

— Å leie inn busser fra andre byer er helt vanlig, men man må unngå at de reklamerer for andre byer. Det blir helt feil.

Balean går for å spørre noen ansatte i Turistinformasjonen om de pleier å få kommentarer om bussmotivene fra turister.

— Det har ikke vært noen kommentarer i år, men en av de ansatte fikk en kommentar i fjor, sier hun.

Balean har tidligere lagt merke til bussene med oslomotiver.

— Det har plaget meg at det har vært slik. Men jeg går ut fra at det ikke vil vedvare.

- Rart

— Det er jo litt rart, sier Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen, og ekspert på markedskommunikasjon.

Han har en klar mening om hva han ville anbefalt turister om han var turistsjef i Oslo.

— Frognerparken, Karl Johan og noe av Marka, da har du sett Oslo. Så ville jeg anbefalt å dra til Bergen, sier han.

Godt tegn

Byrådsleder Monica Mæland tar oslomotivene som et godt tegn.

— Dette viser at Bergen er en så populær turistby at vi importerer busser fra andre steder.

Byrådslederen forteller imidlertid at hun er mer opptatt av at turistene får et godt møte med Bergen enn dekoren på bussene.

— Det vil være naturlig at dekoren endres når bussene går i Bergen, men jeg forstår at det kan skje.

Reiselivsdirektør Ole Warberg skulle også gjerne hatt bussdekor fra Bergen.

— Det viktigste er likevel at turistene kommer seg frem til de fantastiske severdighetene vi har, sier han.

Bergensmotivene er på vei

— Motivene for Bergen skal komme på plass i løpet av juni.

Det forteller Veronica Mikalsen, driftsleder iCitySightseeing Bergen.

Selv om selskapet ikke har fått dem ennå, er motivene forBergen klare. Alle fire bussene skal være dekorert med Johanneskirken, enfiskehandler, en sel, Fløibanen og Bryggen.

— Det blir veldig stilig. Jeg gleder meg til det, sierMikalsen.

Reiselivsdirektør Ole Warberg er også fornøyd med nyheten.

— Det er gledelig å høre at selskapet skal skifte.

Ordfører Trude Drevland er enig.

— Det var på tide, sier hun.

Hva synes du? Fyr løs i kommentarfeltet under!