- Vi har ikke mulighet til å legge ut for dette selv, så da er det flott at andre bidrar. Det er reiselivet på Vestlandet som vil tjene mest på at amerikanske turistene flyr til Bergen, sier Bjørn Kjos.

Norwegian-sjefen var i Bergen i går for å annonsere at selskapet åpner direkteruten Bergen-New York.

For at ruten skal lønne seg, holder det imidlertid ikke at bergenserne i ny og ne tar seg en helgetur til den amerikanske metropolen. Norwegian er avhengig av at også amerikanerne benytter selskapet for å komme seg til Vestlandet. Dermed må lokale fjorder og landskap markedsføres i USA.

-  Er det noe amerikanere liker, så er det vestlandsfjorder. Det er liksom ikke like spennende å se det som er på Østlandet, det må jeg bare erkjenne, sa østlendingen Kjos under pressekonferansen.

Satt av penger

Norwegian har Bergen reiselivslag med på laget. Reiselivslaget har lovet at de sammen med Innovasjon Norge og Fjord Norge skal bruke rundt ti millioner kroner på markedsføring av vestlandsregionen overfor amerikanerne.

- Vi har jobbet lenge for å få en rute til New York fra Bergen og når vi får det, vil vi naturligvis gjøre det vi kan for å trekke flere folk hit. Det er et stort marked for turisme fra USA til Vestlandet, og nå som tilgjengeligheten blir bedre, vil den øke, sier Warberg.

Han sier at pengene vil bli brukt på mediearbeid og tradisjonell markedsføring i USA.

- Dette er penger vi tidligere har satt til side nettopp for dette formålet, sier Warberg.

Frode Steen, professor ved NHH, synes satsingen til Norwegian er spennende.

- Så spørs det om vestlandsmarkedet er stort nok. Det er det kanskje, sier han.

Han sier han regner med at Norwegian prøver dette for å se hvordan det går. Så får salg og bruk avsløre om ruten har livets rett.

- Skal det lykkes er det viktig at flere enn bergenserne bruker ruten. De er avhengige av passasjerer fra en stor del av vestlandsregionen. Dessuten er det viktig at folk fra USA også benytter seg av tilbudet, sier Steen, som tror det er viktig for Norwegian at de får markedsføringshjelp fra lokale aktører.

- Det er det opplagt. Dermed slipper de å legge ut for dette selv. Så får vi se om de ti millionene er en god investering.

Det kommer flere fly

Ved siden av ruten til New York, åpner Norwegian ruter til Praha og Reykjavik. New York-ruten skal ha ukentlige flyginger, mens de to andre rutene ifølge melding­ene skal være satt opp med to ukentlige flyginger.

-  Vi satser på Bergen. Det har vi gjort helt siden oppstarten av Norwegian, sier Bjørn Kjos.

Han sier at det trolig vil komme flere flyruter fra Bergen til Nord-Amerika i fremtiden når de får nye fly av typen Boeing 737 Max. Norwegian vil kjøpe 100 slike fly, som vil være klare i 2017. De har samtidig forkjøpsrett på ytterligere 100.

-  De er mindre enn Dream­linerne, og det gjør at det er mulig å fly direkte fra Bergen til litt mindre amerikanske byer som Seattle eller Montreal. Det betyr at vi kan ha flere avganger pr. uke også, sier Kjos til BT.