I fjor kontaktet mer enn 50.000 selvmordskandidater organisasjonen Samaritans via epost, skriver London-avisen The Guardian. Det er enn 100 henvendelser i uken. Denne uken publiserer organisasjonen tallet på antall epost-henvendelser etter jul — tradisjonelt en av de verste årstidene for depresjon.

Epost-henvendelsene har doblet seg hvert år siden tjenesten ble lansert i 1994, og tjenesten er for lengst mer brukt enn telefonen. I 1999 kom 53 prosent av hendendelsene elektronisk, mot 31 over telefon.

Brukt av mange unge menn I Norge fyller Kirkens SOS samme rolle som Samaritans. Generalsekretær Nora Blaasvær bekrefter overfor Origo at nettet blir et stadig viktigere medium også her i landet - spesielt for unge menn. Ifølge Blaasvær synes unge menn å foretrekke epost fremfor nødnummeret på telefonen.

— Det føles tydeligvis lettere for unge menn å ta kontakt elektronisk enn å ringe, sier hun. Organsisasjonen jobber nå bevisst for å kurse sine 1.200 frivillige i hvordan svare på de elektroniske henvendelsene.

Også Samaritans mener nettet er spesielt egnet til å nå unge menn.

— Epost fungerer som en god måte å hjelpe menn på. De er langt mindre tilbøyelig til å snakke med venner eller å oppsøke en lege enn kvinner. Epost synes gi dem en avgjørende distanse. Mediet gir dem muligheten til å uttrykke følelser samtidig som de får anonymt svar, sier talskvinne Rhian Thomas til The Guardian.

Større pågang Kirkens SOS kan ikke vise til samme brukstall for epost-tjenesten som sin britiske søsterorganisasjon. Tallene for år 2000 er ennå ikke klare, men i det første halvåret tjenesten var i drift, høsten 1999, tikket det inn drøye 250 henvendelser uten markedsføring.

— Vi opplevde en markant økning i 2000, sier Blaasvær.

I gjennomsnitt svarer Kirkens SOS på vel 100.000 krisetelefoner i året.(Origo)