Teknologiselskapet RealNetworks har utviklet programvare som tillater musikkdistributører å spore salget og bruken av låter og filmer på nettet. Når en bruker eksempelvis leier en film gjennom nettet søker systemet for at den overfører filen på en sikker måte, overvåker hvor mange ganger og hvor lenge den blir sett og hindrer at filen blir delt med andre, skriver CNET News.

Sony Pictures Digital Entertainment blir blant de første som kjøper teknologien kalt RealSystem Media Commerce Suite. Systemet blir også sentralt for MusicNet. Tjenesten er et samamrbeid mellom teknologiselskapet og plateselskapene Warner, BMG og EMI. Den skal selge musikk gjennom en abonnementsløsning.

Avtale med Napster En avtale mellom Napster og MusicNet åpner for at Napsters kontroversielle fildelingstjeneste kan lisensiere MusicNet-teknologien og eventuelt musikken som skal distribueres.

EMI og Warner Music har imidlertid uttrykt misnøye i forhold til hvordan avtalen med Napster ble forhandlet frem. Selskapene mener MusicNets ledelse har turet frem uten å spørre plateselskapene til råds. Til tross for misnøyen ønsker de to selskapene å fortsette samarbeidet. BMG-eier Bertelsmann allierte seg med Napster allerede i fjor. RealNetworks eier 40 prosent av MusicNet. De tre plateselskapene eier resten.

De nåværende planene for MusicNet setter sterke begrensninger for bruken av sangene som lastes ned. Eksempelvis skal en fil med en låt kun være spillbar i 30 dager etter nedlasting. Det spørs om dette systemet appellerer til godt vante Napster-brukere.

(Origo)