• Dersom Tine får gjennomslag for økt ostetoll, vil det føre til mindre utvalg for norske forbrukere, mener Forbrukerrådets direktør.

Forrige uke tok Tine til orde for å øke tollen på utenlandske faste hvitoster som kan konkurrere med Tine-suksessene Jarlsberg og Norvegia, for å trygge markedet for norske oster. Eksempler på slike oster er blant annet Gruyère, Gouda og Cheddar.

Mottar eksportsubsidier, men vil hindre import

Dette til tross for at Tines salg av fastoster økte sterkt i fjor. Salget av Norvegia økte med 10,3 prosent og salget av Jarlsberg med 14,5 prosent i fjor. Totalt selges det Norvegia for 1,7 milliarder kroner.

— Det er overraskende at Tine vil hindre import av utenlandske oster, samtidig som de selv mottar subsidier for å få eksportert sin egen ost til utlandet, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland til Aftenposten.no.

Gjennom melkesubsidier og avgifter «sponser» Norge hver kilo eksportert Jarlsberg-ost med over 50 kroner, ifølge en doktorgradsoppgave. 11.000 tonn eksportert ost betyr subsidier for over en halv milliard kroner for Norge, ifølge NRK.

- Uforståelig

- Tine er en svært dominerende aktør på det norske ostemarkedet, da er det spesielt negativt at de foreslår å innføre høyere toll som vil føre til mindre mangfold i ostedisken, sier Flesland.

Det er uforståelig at de gjør dette, spesielt ikke etter at de akkurat har måttet svare for smørfadesen

Hun mener dette vil hindre ostekonkurransen, noe som igjen vil føre til dårligere kvalitet og mindre innovasjon blant osteprodusentene.

— Dette er å gå mot forbrukerne. Det er uforståelig at de gjør dette, spesielt ikke etter at de akkurat har måttet svare for smørfadesen.

Flesland legger til at hun forventer at forslaget ikke går igjennom.

- Vil ikke hindre import

— Tine har ikke noe mål om å hindre import av ost. I 2012 blir den tollfrie importkvoten økt med 60 prosent fra 4500 til 7200 tonn. Det importeres også om lag like mye ost til full toll som innenfor den tollfrie kvoten i Norge, sier leder for Tine Kommunikasjon Lars Galtung.

Han mener det ikke er noen fare for at mangfoldet i ostedisken vil reduseres.

— I forhold til vår eksport er det et ønske og politisk vilje til at Norge skal eksportere meierimerkevarer. Tine er et selskap som forholder seg til det virkemiddelapparatet regjeringen stiller til disposisjon på lik linje med aktører i andre næringer og bransjer, sier han.