Rundt Liavatnet ved Kanadaskogen kjører flere tunge anleggsmaskiner rundt og arbeider med å gjøre Ringveg Vest klar til 2015.

Hvis du ser nøye etter, er den ene bulldoseren helt førerløs. Ved siden av den står Asbjørn Rinden (61) fra Telemark og fjernstyrer de 40 tonnene med tannhjul og stål med to styrespaker.

— Det går litt saktere enn å kjøre selv, men det kommer vel med trening. Å kjøre anleggsmaskiner av denne typen sitter i ryggen, så dette er litt uvant, forteller Rinden.

- Men hvorfor i all verden bruker dere en radiostyrt bulldoser?

— Det har med sikkerheten å gjøre. Det har skjedd mange ulykker, og det kan skje at steinmassene ved vannet sklir ut, og tar med seg mann og maskin. Så i dag får vi ikke lov til å fylle ved vann når det sitter folk i maskinen. Det er jo en trygghhet i det da, forteller Rinden.

Fjernstyrer Asbjørn Rinden har mer erfaring i førerhuset enn utenfor.
Ronald E. Hole

Sånn radiostyring

Rinden har kjørt anleggsmaskiner i over 45 år. Og når man fjernstyrer 40 tonn, skulle man tro at denne jobben er høyt oppe på nominasjonslisten for den morsomste jobben i veibyggingsbransjen.

— Jeg er nok litt for gammel til å synes det er morsomt. Det hadde sikkert vært morsommere for noen tenåringer. Radiostyring er vel helst for yngre, det vel, sier Rinden og smiler.

- Du blir kanskje ikke så svett av dette arbeidet?

Rinden ler litt.

— Det er ikke så varmt ute her heller, men du er jo litt nervøs for at doseren skal kjøre ut i vannet. Men det blir nok bedre med mer trening, forteller han.

Foreløpig under åpen himmel

Og når sommeren ikke helt har vist seg fra solskinnssiden i Bergen, hadde det kanskje vært kjekt med et tørt og mindre fuktig førerhus.

— Det er snakk om at vi skal rigge til styrespakene i et lite førerhus med belter på, slik at man kan sitte inne, forteller Rinden.

To av disse sørger for at bulldoseren kan få unna 600 000 kubbiktonnene som skal i Liavatnet.
Ronald E. Hole
Sånn ser det foreløpig ut i utbyggingen.
Ronald E. Hole