- Tidligere var vi kanskje litt brydd på grunn av de gode marginene, men så lenge kundene strømmer til og er fornøyde med produktet, har vi ikke dårlig samvittighet, sier Knut-Jarle Aspenes, daglig leder og deleier i selskapet Alutec.

Sammen med lillebroren Espen Aspenes sitter han inne på et lite og enkelt innredet møterom. På utsiden står flaggene med påskriften Jamax Stillassystemer rett ut i det kraftige vindværet. Det lave næringsbygget i Os ser ut som en hvilken som helst mellomstor bedrift, men i realiteten er den unik. Selskapet har nemlig vanvittig gode resultater.

40 prosent margin over tid er ganske eksepsjonelt. Litt fleipete pleier vi å si at det bare er den russiske mafiaen som klarer mer

Professor på BI, Torger Reve

- For oss har dette vært et eventyr. Da vi startet opp i 1987 hadde vi ingen anelse om hvilket potensial og hvilke marginer som kunne ligge i produksjon og salg av stillaser, sier Knut-Jarle Aspenes til Aftenposten.

Eksepsjonell margin

Hvert år siden 1999 har brødrene, som eier halvparten av selskapet hver, i snitt sittet igjen med fire kroner for hver tier de har solgt Jamax-stillaser for. Det betyr at de har hatt en resultatmargin før skatt på 40 prosent. I 2012 omsatte Alutec for 100,2 millioner kroner og satt igjen med et resultat før skatt på 43,1 millioner.

Slike tall er det få andre norske bedrifter som kan matche. Statistikk fra rådgivningsselskapet Menon viser at norske selskaper hadde en gjennomsnittlig resultatmargin før skatt på 8,5 prosent i perioden 2004-2012. 15,8 prosent av selskapene hadde en margin på over 20 prosent. Kun selskaper med en omsetning på over 5 millioner kroner er med i statistikken.

- 40 prosent margin over tid er ganske eksepsjonelt. Litt fleipete pleier vi å si at det bare er den russiske mafiaen som klarer mer, sier Torger Reve, professor i strategi og industriell konkurranseevne ved Handelshøyskolen BI.

Han har studert selskaper med høy profitt og sier at en viktig suksessfaktor er å gjøre noe som er så spesielt, at ingen klarer å kopiere deg.

- Ikea er et godt eksempel. I mange år er selskapet blitt drevet helt annerledes enn konkurrentene, og ingen har klart å etterape modellen med suksess, sier Reve.

Aggressiv markedsføring

Alutec-gründerne klarer ikke å trekke frem en enkel forklaring på sin suksess.

— Vi kan ikke si at våre stillaser er veldig mye bedre enn konkurrentenes, så det er en rekke faktorer som gjør at vi har de resultatene vi har.

Selskapet har blant annet spesialisert seg på å levere én stillastype med relativt få deler og driver ikke med utleie eller andre bigeskjefter. I tillegg mener de det er en fordel at de selv har kontroll over hele verdikjeden - fra produksjon av stillasene til salg og oppfølging av kundene.

De to avviser at profitten skyldes at de har monopol.

— Kundene våre kan bare bytte system over natten hvis vi ikke leverer, sier Knut-Jarle Aspenes.

Brødrene tror godt omdømme er en av de viktigste grunnene til suksessen.

— Mange konkurrenter har utfordret oss i gode tider og så forsvunnet igjen når det butter.

Forandring fryder

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at mange av dem som starter bedrift, mislykkes. Syv av ti bedrifter som ble etablert i 2006, var borte i 2011.

- Vi har valgt å sette oss selv i mindretall i styret og få inn dyktige, eksterne styremedlemmer som har flertall. Vi ønsker å bli satt krav til. Det er lett å bli litt slapp og sløv i kantene, sier Knut-Jarle Aspenes.

En del av pengene brødrene Aspenes har tjent er blitt investert i næringseiendom i Os, men mye er blitt sprøytet tilbake som egenkapital i bedriften.

- Vi burde kanskje plassert mer i aksjer eller rentepapirer, men dette vil kreve tid og ressurser. Da hadde vi mistet fokuset på det viktigste, og det vi faktisk kan noe om, nemlig stillaser.