Natt til søndag 15. januar i år står transportselskapet Redlines helt nye semihenger parkert på Furuset i Oslo. Kjøleaggregatet går. Den er full av frossen laks som skal leveres på kaia for frakt til Asia. Tyvene ankommer med trekkvogn i løpet av natten.

Først åpner de en henger på plassen. Sjekker lasten, men dropper planene om å ta den. Hengeren er full av druer, trolig ikke helt i tyvenes smak.

På hver side av hengeren med laks står det parkert to andre vogntog fra Redline. I førerhusene ligger sjåførene og sover. De merker ingenting når tyvene rygger trekkvognen inn til hengeren med laks, kobler til og stikker av gårde med alt sammen til en verdi av over en million kroner.

Europeisk tyveribølge

En tyveribølge rettet mot transportbransjen har allerede rammet hardt i det sentrale Europa og våre naboland. I løpet de tre siste årene har det vært stjålet 433 vogntog i Danmark. I Sverige ble det i samme periode tatt 519 lastebiler over ti tonn. I tillegg forsvant 261 tilhengere sporløst borte hos vår nabo i øst. Utstyr og last for over en milliard kroner er tatt bare i de to landene. Nå har bølgen av vogntogtyverier nådd Norge.

Anti-mafiatiltak

– Det er skremmende at dette nå skjer i Norge. Nå må vi ha antimafiatiltak her i Norge også, sier daglig leder Fritz Ringstad i Redline.Mannen som har vært i bransjen siden 1962, vet hva han snakker om. Redline har nesten all tørrfiskfrakt til Italia, og er blitt utsatt for væpnet ran fire ganger på 2000-tallet. Et av ranene førte til opprulling av en gruppe på 25 personer knyttet til den fryktede Camorra-mafiaen.

– Hver tørrfisklast er verd over tre millioner kroner. Alle våre biler på Italia er utstyrt med ekstra låsebolter i dørene, skuddsikre sideruter, gassalarm og søkbare GPS-sendere på sjåfør, trekkvogn og henger. Hengeren vår som ble tatt på Furuset, hadde ikke fått utstyret ennå, da den bare gikk her i landet. Nå må vi ta de samme forholdsregler her i Norge. Vi har jo sett utviklingen her de siste årene. Bandene får herje fritt. Tenk på hva som skjer når noen oppdager at containere fulle av elektronisk utstyr for mange millioner kroner blir fraktet på jernbanen, sier Ringstad.

Proffe folk

Transportselskapet Bring eier to av hengerne som ble tatt i Fauske i helgen. Først stjal de to trekkvogner fra Salten havneservice. Deretter sikret de seg Brings verdifulle hengere. Den ene var full av saltfisk, mens den andre var stappfull av matvarer. Den tredje bilen fra et annet selskap var tom, men endte i grøfta i Sverige.

– Takket være GPS-sporing og rask reaksjon fra finsk politi ble fire litauere pågrepet i bilene, sier driftssjef Stein Erik Gurigard i Bring. I fjor ble tre andre semihengere stjålet fra Bring.

– Dette er profesjonelle folk som blant annet skanner kjøretøyet for GPS-sendere, og fjerner dem, sier Gurigard.

Til Litauen

I fjor gikk det en strøm av stjålne biler fra Norge til Litauen, blant dem tre trekkvogner med semihengere. En 36 år gammel nordmann sitter fengslet i Vilnius for kidnapping. Han er mistenkt for å stå bak. Et vogntog ble sporet helt frem til en parkeringsplass utenfor den litauiske hovedstaden. Ifølge kilder Aftenposten har kontakt med, skulle de ta flere.

36-åringen slapp for ett år siden ut etter en dom på 13 års fengsel for å frakte stjålne biler til Øst-Europa i bytte mot amfetamin, som så ble smuglet inn i Norge.

På bestilling

Etterforsker i forsikringsselskapet Codan, Nils Kristian Brekke, har jaktet på stjålne biler i flere år.

– Å ta store verdier i Norge er like lett som å ta sukkertøy fra småbarn. Vogntog og hengere står parkert over alt.

– Dette er som regel bestillingstyverier hvor grupperinger reiser rundt, stjeler vogntog, gjerne med last. Oppdragsgiverne er godt organiserte nettverk, sier Brekke.

Alle transporter til Italia må ha sikringsutstyr hvis de skal forsikre lasten.

– Vi må trolig forlange dette i Norge også snart, sier Brekke.