• Dette er en horribel situasjon å være i for et selskap, en situasjon de ikke kan vinne, sier Peggy Brønn, professor og ekspert på kriseledelse.

SAS varsler i dag lønnskutt på 15 prosent for ansatte om bord i flyene, og sannsynligvis en ny runde med nedbemanninger. Lønningene skal høvles ned til Norwegian-nivå.

Selskapet skal kutte kostnader med 2,6 milliarder kroner og selge eiendeler for like mye. Uten slike kutt og salg vil ikke bankene la SAS få forlenget lån på 4,7 milliarder svenske kroner som løper ut til sommeren.

Selskapets ansatte, kunder og konkurrenter har i to uker ventet på en avklaring om dette. I mellomtiden har medier i Sverige, Danmark og Norge spekulert i mulige utfall. Konkurs har vært ett av dem.

SAS-ansatte på Gardermoen hadde i går fått forbud mot å snakke med pressen og henviste til kommunikasjonsansvarlig i selskapet. En innsjekkingsbetjent innrømmer likevel at det er en viss skepsis å ane blant reisende og ansatte.

— Det er mange spørsmål, flere enn vanlig, sier han til Aftenposten.

Avviser konkursfare

Søndag skrev den svenske avisen Expressen at en SAS-konkurs var nært forestående. Kilder Aftenposten har snakket med, toner imidlertid konkursfaren kraftig ned.

— Det er ikke slik at man faller utenfor stupet mandag morgen, og at alle flyvninger stoppes. Man har kontroll på situasjonen, men må gjennomføre denne nødvendige snuoperasjonen for å bli konkurransedyktig, sier en kilde.

Problemene som kan sette kroken på døren, blir neppe akutte før godt ut i neste år. SAS har i øyeblikket 2,4 milliarder svenske kroner på konto og tilgjengelige kreditter for 4,7 milliarder svenske kroner, som først løper ut i juni 2013. Det er dermed liten fare for at kreditorene banker på døren de nærmeste dagene og ukene.

Andre kilder sier til Aftenposten at konkursspøkelset kan være dratt frem av SAS-ledelsen for å legge press på fagforeningene om å godta lønnskutt og nedbemanninger.

Uunngåelige skader

Men spekulasjonene rammer SAS uansett, mener to professorer Aftenposten har snakket med.

- Skader denne krisen omdømmet til SAS?

— Ja. Det er to parter som lider. Slike voldsomt negative inntrykk slår umiddelbart inn i en svekket serviceytelse fra de SAS-ansatte. Samtidig tenker du og jeg på SAS som et synkende skip. Slike holdninger påvirker igjen våre valg. Dette bringer dem nedover i dødsskyggens dal, sier professor Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI.

Han har fulgt SAS fra sidelinjen i mange år og liker ikke det han ser.

- Før fløy de over hele Jorden, men de siste årene har de trukket seg fra skanse til skanse. Kulturen i SAS sier fortsatt at det er et globalt nettverksselskap. Men omsetningen tilsier at de nå bare er et mellomstort skandinavisk selskap, sier Andreassen.

Glemmer aldri

Han får støtte fra professor Peggy Brønn, som er ekspert på kriseledelse og krisekommunikasjon ved Handelshøyskolen BI.

— Dette er en horribel situasjon å være i for et selskap, en situasjon de ikke kan vinne. Det er ikke til å unngå at dette skader kundenes tillit til selskapet, sier Brønn.

- Blir alt oppstyret nå sittende i minnet hos folk, eller glemmer vi det raskt?

— Vi glemmer aldri. Derfor glemmer vi heller ikke at SAS har vært gjennom mange kriser før. Vi forventer derfor at de kommer seg gjennom denne også. Folk har nok tillit til at de vil bestå i en eller annen form.

- Hva bør SAS gjøre?

— De må være tro mot seg selv. Hvis de forandrer seg for å bli mer som Norwegian og de andre, vil de miste det som er SAS. Det er ikke bra, sier professoren.

Kundene splittet i tilliten

Reisende med SAS fra Gardermoen hadde i går kveld sprikende meninger om flyselskapets tillit.

- Dette betyr ingen ting, sier John Magne Eliassen (54) fra Tromsø.

Som én av tre norske skøytestartere blir det mye reising i løpet av vintersesongen. I helgen har Eliassen sørget for startskuddene under Norgescupen i Vikingskipet, neste helg skal han skyte i gang et skøytestevne i Nederland.

— Det finnes billigere alternativer, men ofte passer SAS-avgangene meg bedre. Det er dumt for kundene hvis SAS går dukken, da vil Norwegian kunne skru opp prisene, sier han.

Foretrekker andre

Ragnar Pettersen (50) er derimot lei av økonomitrøbbelet. Da han i går kveld skulle til München på jobb for et gaffeltruckfirma, hadde han først sjekket andre muligheter før han booket tur med SAS.

— Tilliten svekkes en del av alle problemene. Jeg reiser i perioder mye og har vanligvis brukt SAS. Men nå kan det være i ferd med å endre seg, dersom det blir dårligere service og mindre punktlig, sier han.

— SAS-frelst!For Marianne Holmli (52) er sikkerheten for hundene viktig når hun velger flyselskap. I går skulle hun hjem til Trondheim etter hundeutstilling og møte i Norsk Kennelklubb i Oslo.

— Jeg er SAS-frelst! Jeg reiser flere ganger i uken og servicen rundt dyr på reisen er viktig for meg. Der er SAS eminente sammenlignet med Norwegian. Hvis de fortsetter med kaffe, aviser og trygghet for hundene, så kommer jeg til å fortsette å bruke SAS, sier Holmli.

Blå regjering vil selge SAS raskt

Ved et regjeringsskifte vil staten kvitte seg med SAS-aksjene så fort som mulig.

Staten har satt SAS i en vanskelig situasjon ved ikke å gjøre mer for å skaffe selskapet nye eiere, mener opposisjonspartiene.

— Det er synd at man ikke har arbeidet mye tettere med dette. Da kunne man fått til en mye bedre løsning enn en tvangssituasjon der selskapet er truet av konkurs. Med private eiere ville selskapet vært mye mer fleksible i den internasjonale konkurransen, mener stortingsrepresentant Svein Flåtten, som representerer Høyre i næringskomiteen på Stortinget.

Han understreker at det er en fordel om selskapet er i en positiv situasjon før man gjennomfører et salg.

- Om ikke SAS går konkurs nå, er det absolutt realistisk å få solgt selskapet i løpet av den neste fireårsperioden, sier Flåtten.

Frps Harald Tom Nesvik, nestleder i næringskomiteen, er også ivrig tilhenger av SAS-salg.

- Man må finne en raskest mulig utgang for staten. SAS har behov for å få inn en industriell partner som kan være med å løfte selskapet, og som kan flymarkedet bedre enn det staten kan, mener Nesvik.

Stortinget ga i fjor sommer regjeringen fullmakt til å selge seg ned i SAS, men etter dette har lite skjedd.

Nesvik mener det beste er om regjeringene i de skandinaviske landene som eier SAS går sammen om salg.

- Jeg har gang på gang utfordret næringsministeren til å ta kontakt med sine skandinaviske kolleger med tanke på å selge hele porteføljen under ett. Det vil være mye mer interessant for potensielle kjøpere enn å selge de 14,3 prosentene den norske staten sitter på isolert, sier Frp-representanten.

Høyre og Frp er enige om at det vil være helt feil om staten skal gå inn med mer frisk kapital nå. Flåtten i Høyre understreker likevel at han er åpen for å diskutere om staten skal være med å gi garanti for lån, slik at SAS skal kunne møte sine forpliktelser overfor bankene.

cad@ap.no