— I slike tilfeller er det ingen tvil om at det er blitt handlet i ond tro, sier Bing som jobber ved Institutt for rettsinformatikk ved Universitetet i Oslo.

— Vi vet at noen lager fiktive organisasjoner og bruker disse. Har du 100 fiktive organisasjoner. kan du reservere 2000 domenenavn, sier Bing.

- Ikke et stort problem

Det vanligste er at domenehaier krever en pris som er litt lavere enn prisen for å klage saken inn. Klageprisen er egentlig 3440 kroner, men nemnden har nå en prøveordning hvor man får klagegebyret tilbake ved medhold.

— Når vi ser på antall klager til nemnden, virker det ikke som domenespekulasjon er noe stort problem her i Norge. Det er en helt annen grad av spekulasjon under for eksempel «.com»-domenet, sier Hilde Thunem, daglig leder i Norid.

Da internett bredte om seg for fullt, tjente mange gode penger på å selge attraktive domenenavn. Det er fortsatt mulig.

— Selskapet jeg er med i, eide for eksempel domenet bing.no. Vi solgte det til Microsoft. Det er helt uproblematisk, fordi vi hadde en god grunn til å eie det, sier Bing.

60 millioner for fund.com

Han vil ikke ut med hvor mye selskapet fikk, men det betales betydelige beløp for de mest attraktive domenene både i Norge og i utlandet. For eksempel ble domenet fund.com solgt for 10 millioner dollar eller rundt 60 millioner norske kroner i 2008.

Selv om bedrifter er villige til å betale skyhøye summer for det perfekte domenet, tror Bing viktigheten av dem er i ferd med å bli svekket.

— Det betyr mindre og mindre å ha et bra domenenavn. I dag bruker de fleste søkemotorer for å finne det de er på jakt etter. Likevel vil du nok fortsatt se at det er penger å tjene i bransjen, sier Bing.