I sommer strømmer tusenvis av turister til Bergen. Mange av dem dropper tradisjonelle hotellovernattinger, og bor privat igjennom tjenesten Airbnb. Selskapet er verdsatt til svimlende 10 milliarder dollar allerede, og vokser i popularitet. Men det var før hotelleierne våknet.

I april i år gikk staten New York til sak for å stoppe det de mente var et ulovlig utleiemarked ute av kontroll. Airbnb hevdet at hotelleierne var ute etter å kneble en sunn konkurranse. Det foreløpige kompromisset er at Airbnb får lov å fortsette, mot at de fjerner 2000 annonser, strammer inn reglene, og leverer ut visse anonyme opplysninger om utleierne.

Rundt 500 personer tilbyr slik utleie i Bergen. Airbnbs Nordensjef Even Heggernes sier både utleiere og kunder som har booket overnatting i Norge kan føle seg trygge.

— Det sjekker inn en Airbnb-gjest hvert 2. sekund rundt om i verden, og hver måned er det én million reisende som velger å bo gjennom Airbnb. Dette skaper utallige trygge og hyggelige møter mellom gjester og verter, svarer Heggenes.

Han sier verter i Bergen må følge med på de regler og forskrifter som gjelder for dem, ellers fungerer alt som normalt. Innstrammingen i USA får ingen konsekvenser her hjemme enn så lenge.

— Vi er svært glade for å se at delingsøkonomien som Airbnb representerer slår an blant nordmenn. Veksten for Airbnb i Norge har vært på om lag 200 prosent det siste året, og vi tror at lokale og unike opplevelser også vil ha en økt etterspørsel i tiden fremover, sier Heggenes.

Konferansegjester bor privat

Privatutleie utfordrer hotellmarkedet stadig mer. Nina Askvik, hotelldirektør for Radisson Blu på Bryggen, sier de foreløpig merker lite til den økende konkurransen i Bergen.

— Mai, juni og juli har vært så å si fullbooket. Vi har merket en økning i sommermånedene fra i fjor, sier hun.

Hotellet lever primært av forretningskunder, konferanser, weekendgjester og turister.

— Men jeg hører at internasjonale gjester som skal på konferanser i Bergen nå også benytter seg av Airbnb. Det er ikke bra for oss om det blir for stort, sier hun.

— Ser du Airbnb og privatmarkedet som noen trussel for hotellet?

— Ikke i den grad som eksisterer i dag. Hvis det blir veldig økende, så får vi mange små nye konkurrenter. Men det blir vel aldri noen trussel for hotellet, sier Askvik.

Hotellene må fornye seg

Forsker Susanne H.G. Poulsson, ekspert på innovasjon, reiseliv og opplevelser, sier hotellnæringen må fornye seg for å henge med i svingene.

— Single som ønsker å reise alene er det stadig flere av, og denne kundegruppen har et for dårlig tilbud. Man trenger kanskje ikke dobbeltrom, og det er heller ikke vits å sitte alene i hotellrestauranten på et tomannsbord.

Et felles bord der folk kan spise felles middag, eller oppslagstavle med info om andre som reiser alene, kan være små grep som kan gjøre hotell mer attraktivt.

— Jeg tror det er et stort ubrukt potensial hos hotellene. Single vil ha et tilrettelagt tilbud for dem, og ikke føle seg klemt, glemt og litt utenfor, blant mengder av lykkelige familier og par, sier Poulsson.