Rekordhøye oljepriser sender både bensinprisen, børsen og kronekursen til værs.

Mens pengene renner inn i statskassen og den norske oljenæringen, rant de i går ut av lommene til bilist Kjetil Balke på Statoil-stasjonen på Hamang i Sandvika i Bærum. Han betalte 15,11 kroner literen for å fylle opp tanken.

– Jeg husker da smertegrensen var på 10 kroner literen. Det er helt vilt med over 15 kroner. Jeg gjør vel som folk flest, lukker øynene mens jeg fyller, sier han.

Det er ikke bare i Sandvika at prisene får bilistene til å gremmes. Oljesanksjonene mot Iran og landets atomprogram og lave renter i kjølvannet av eurokrisen har sendt oljeprisen til sitt høyeste nivå siden mai i fjor. I store deler av Europa har oljen aldri kostet mer. Det skyldes at olje prises i dollar – og at euroen og pundet er svekket mot den amerikanske valutaen.

Råsterk krone

Men det Balke på Statoil-stasjonen betaler ekstra for bensinen, sparer han kanskje på feriebudsjettet: Målt mot euro har norske kroner ikke stått så sterkt siden nyåret 2003. I går lå vekslingskursen på drøyt 7,48 kroner pr. euro. For å sikre seg mot tap dersom Iran-situasjonen forverres og fører til et oljeprissjokk, kjøper internasjonale pengeflyttere nå kroner. «Norske kroner er en favoritt», slo Financial Times fast i går, og siterte storbanken HSBCs valutaanalytiker David Bloom.

– Ved en skvis på tilbudssiden vil du ha mindre risikable valutaer som har olje, og den norske kronen er et fantastisk eksempel på det, sier han.

– Ikke bra

Slike ord får ikke akkurat stemningen til å gå i taket hos fagforeningen Industri Energi.

– Det er ikke bra, dette her. Det kommer i tillegg andre ting. Vi er ikke kommet oss helt ut av finanskrisen ennå, det er fortsatt permitteringer i industrien, sier forbundsleder Leif Sande.

– Hvis hele verden skal slåss om å få norske kroner nå, blir det enda verre.

– Men det er vel ikke mye man kan gjøre med dette?

– En må i alle fall ikke gå i vei og gi mange renteøkninger fremover.

Europa mindre følsomt

Like viktig for eksportindustrien er at våre handelspartnere har penger å kjøpe for. Trøsten kan være at en rekordhøy oljepris ikke nødvendigvis tar knekken på den skjøre, økonomiske tilstanden hos våre naboer i Europa.

– Oppgangen i oljeprisen slår mest ut i USA og relativt sett mindre i Europa. Det skyldes at amerikanere kjører mer, og at de ikke har noen særlige avgifter på bensin. Det gjør at det slår ut prosentvis mer der borte enn i Europa, sier Nordeas sjeføkonom Steinar Juel.

– Det er ikke gunstig, men det skal nok mer sjokk til enn det vi har sett nå, før det blir alvorlig, fortsetter han.

Pessimismen har i alle fall ikke slått ut på Oslo Børs, der oljeaksjene dominerer. Ved 15-tiden i går hadde hovedindeksen steget til over 427 poeng – det høyeste nivået hittil i år – og 11 prosent opp siden nyttår.

32 øre opp på tre uker

I starten av februar satt Statoil Fuel & Retail listeprisen for 95-oktan blyfri bensin til 14,73 kroner literen. I går var den 15,05 kroner.

— Det er flere faktorer som spiller inn. Oljeprisen er en av dem. Raffinerier på østkysten av USA har redusert drift, så det er også press fra amerikanerne. I tillegg har Petroplus, et europeisk raffineri, lagt ned driften, sier pressetalsmann Knut Hansen. Han følger utviklingen daglig.

Over veien hos Shell har bensinprisen nådd 14,97 kroner.

— Merk også at vi fra nyttår fikk en avgiftsøkning som tilsvarer ca. 10 øre pr. liter. Det er i tillegg høy etterspørsel etter bensin i Asia, sier kommunikasjonssjef Lillian Aasheim i Shell.

Statoil har gjort nok et storfunn

Statoil har gjort sitt største funn som operatør i utlandet, men det er ennå ikke sikkert om funnet blir lønnsomt.

Letebrønnen Zafarani i Tanzania har avdekket mye gass under havbunnen. Statoils letedirektør Tim Dodson sier det er et gjennombrudd for selskapet.

— Dette er det største funnet vi har gjort som operatør i utlandet. Og det er trolig det største funnet som er gjort i Tanzania.

Zafarani-funnet er det femte store funnet Statoil har gjort i løpet av de siste 12 månedene. De andre funnene er Skrugard og Havis i Barentshavet, Johan Sverdrup (tidligere Aldous/Avaldsnes) i Nordsjøen og Peregrino Sør i Brasil.

— Det er verdt å merke seg at vi har operert alle disse funnene selv. Statoil har hatt en klar strategi på at vi skal ut i verden, og nå gir det resultater, sier Dodson fornøyd.

Omregnet til såkalte oljeekvivalenter er funnet i Tanzania foreløpig beregnet til 900 millioner fat. Statoil vil fortsatt gjøre to boringer for å se om det er enda mer gass å finne i området.

Det er et lite marked for gass i Tanzania, så Dodson regner med at det meste vil eksporteres.

— Det er rimelig å tro at mye av gassen kan havne i Asia, sier han.

3 om bensinpriser

- Hva synes du om at bensinprisen har passert 15 kroner?

Hilde Hårvik– Det er helt forferdelig. Jeg har ventet og ventet, men i dag måtte jeg fylle. Hadde ikke noe valg. Bilen er jeg helt avhengig av i jobbsammenheng, så nå forsøker jeg å fylle hver mandag. Det er vel da det er billigst? Jeg vet ikke om jeg kan bli vant til dette prisnivået. Har ikke lyst å tenke på 16 kroner, eller 17 kroner. Der, 15 liter i dag. Det får holde.

Bjørn Laursen – Jeg er malermester, og er helt avhengig av bilen. Det er helt forferdelig å lese 15 kroner og 11 øre i displayet her. Det er jo ekstra utgifter som til syvende og sist finner sin vei til kundene. De må jo betale påslaget. Jeg tror det ikke finnes noen smertegrense lenger. Jeg har dieselbil privat, og der er det litt penger å hente. Kanskje enda flere vurderer det ettersom bensinprisen vil stige.

Kjetil Balke – Huff, må du minne meg på hva som står i displayet. Vi kan vel ikke gjøre annet enn å godta hva bensinprisen er. Jeg tror vi lukker øynene litt når vi fyller. Kanskje folk har plukket seg ut mandagen som den billigste dagen, men ellers er man så avhengig av bilen at det ikke spiller noen rolle. Jeg kutter ikke andre steder på grunn av bensinprisen.