Les også:

Kiwi er først ute og fjerner momsen på 14 prosent på de nøkkelhull-merkede matvarene, med Rema 1000 og Rimi hakk i hæl, skriver VG.

Kiwis priskutt gjelder i første omgang til 1. juli, mens de to andre kjedene bestemte seg søndag kveld for å følge etter. Coop sier på sin side at de vil svare om noen dager, og da «på en overraskende måte».

Kiwi var også først med å kutte momsen på frukt og grønt, noe som førte til at de andre kjedene fulgte etter i løpet av kort tid.

— Den gang fulgte også de andre kjedene opp slik at vårt og deres prisfall direkte påvirket konsumprisindeksen, fordi prisene falt så mye, sier Kiwi-sjef Per Erik Burud.

Nøkkelhullmerket signaliserer at varen er den sunneste innen sin kategori, målt etter fiber, fett, salt og sukker. Ordningen er felles nordisk og frivillig. I Norge eies og drives nøkkelhullmerkingen av Helsedirektoratet og Mattilsynet.