Les også:

— Under finanskrisen i 2008 og 2009 var situasjonen svært komplisert for verdens cruiseindustri. Det er liten tvil om at alle rederiene solgte cruise til lave priser. Men i 2010 begynte markedene å ta seg opp, sier den norske toppsjef Stein Kruse i Holland America Line (HAL) som nå satser sterkt på det norske og skandinaviske marked.

2,5 – 3 millioner mennesker i Europa står klare til å være med på cruise, viser beregninger. Ikke bare for Carnival og Holland America Line, men også for andre store cruiserederier som verdens nest største cruiserederi det delvis norskeide Royal Caribbean, og det italienske MSC Cruises, er Europa sterkt i fokus både nå og i årene fremover.

5,5 millioner europeere reiste på cruise i fjor, 10 prosent mer enn i 2009. HAL alene har 7 skip som skal seile på 44 ulike ruter i Europa neste sommer. Allerede i 2012 tredobler selskapet sine anløp i Norge. Kruse venter å fordoble antall nordmenn som velger å reise med ett av selskapets 15 skip.

Kruse styrer HAL og det lille luksusrederiet Seabourn ut fra USA. Han legger ikke skjul på at han er i Norge for å markedsføre HAL i det nordiske markedet. Norge har vært i utrolig vekst på cruisesiden og Kruse har stor tro på det norske markedet.

  • Dere ligger i det øvre prissegment. Er den jevne cruisepassasjerer villig til å betale for kvalitet?
  • Det er et stort tilbud av billige cruise. I cruisebransjen dreier det seg om en pyramide hvor de dyreste cruisene ligger øverst i pyramiden. HAL ligger midt i. De små luksusskipene til Seabourn ligger på topp med meget høye priser, rundt 30- 40 000 kroner for en uke. Mange er også villig til å betale en slik sum. 40 prosent av dem som reiser på cruise kommer tilbake til oss innen 3 år, sier Kruse.
  • Men til tross for at den opprinnelige finanskrisen er avblåst, så er det fremdeles store økonomiske problemer i flere land i Europa og i USA. Vil ikke det også gjøre fremtiden usikker for cruisenæringen?
  • Det er riktig at Nord-Amerika fremdeles har problemer. Boligkrisen er ikke løst og arbeidsløsheten er rundt 10 prosent. På den annen side har aksjemarkedet gått kraftig opp. Også enkelte land i Europa har problemer. Andre land gjør det veldig bra. Men innstillingen til å reise på ferie har forandret seg dramatisk. Å bruke penger på ferie er høyt opp på prioriteringslisten både i Europa og USA.
  • Hva med den høye oljeprisen?
  • Når oljeprisen går opp med 10 dollar og vi bruker 1 million fat med olje, koster det oss 10 millioner dollar. Inntjeningen går ned. Men markedsøkonomien er solid, sier Kruse.