Postens driftsinntekter i løpet av første halvår kom opp i 11,36 milliarder kroner, 41 millioner kroner mer enn første halvår i fjor, skriver adressa.no.

Av milliardomsetningen sitter konsernet imidlertid igjen med et resultat før skatt på bare to millioner kroner, 155 millioner kroner mindre enn på samme tid i fjor.

Legger ned 149 postkontor

Grunnen til det magre resultatet, er at Posten har lagt inn en engangskostnad på 324 millioner kroner i regnskapet for dette kvartalet. Kostnaden er knyttet til utgiftene som vil komme når Posten skal legge ned 149 av landets 179 postkontorer og overføre dem til Post i butikk.

Selv om tiltakene er dyre å innføre, regner Posten imidlertid med å ha spare store penger på effektiviseringene. Bare siden 2008 regner selskapet med å ha spart 2,65 milliarder kroner på effektiviseringstiltak. I fjor kvittet Posten seg med 640 årsverk.

— Omstilling og effektivisering preger Postens virksomhet og styrker oss i konkurransen. Dette arbeidet fortsetter med uforminsket styrke samtidig som vi vil fortsette vår vekst innenfor logistikk, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS i en børsmelding.

Mer uadressert reklame

Innsparingene har vært med på å gi konsernet en positiv underliggende utvikling. Driftsresultatet før avskrivninger og engangskostnader endte på 381 milllioner kroner i første halvår, 85 millioner bedre enn på samme tid i fjor.

Posten legger til at det fortsatt er utfordringer for selskapet. Det adresserte postvolumet har falt med seks prosent så langt i år. Avisvolumet har falt enda mer, nærmere bestemt 9,4 prosent.

Samtidig har volumet på uadressert reklame økt med 4,6 prosent. Uadressert reklame utgjør må over halvparten av det totale brevvolumet Posten behandler, 52 prosent. Andelen uadressert reklame i fjor lå på 49 prosent, skriver adressa.no.