— Bensinstasjoner må være det eneste stedet i dag der man kan få en dyr vare så til de grader uten kontroll. Selv i et parkeringshus sikrer de seg betaling før du får kjøre ut, sier politistasjonssjef Morten Ørn.

Bensinbransjen selv mener at såkalte «pumpestikkere» hvert år fyller bensin for 50 millioner kroner uten å gjøre opp for seg. Bransjen anslår at cirka en fjerdedel av sakene dreier seg om bevisste tyverier.

Vi vil ikke se på vår kundegruppe som kjeltringer

Jan Carho, daglig leder BBF

Morten Ørn, som er sjef for politiet i Bergen sør, mener det er på høy tid å gravlegge ordningen der bilister kan fylle bensin først - og betale etterpå.

— Den ordningen er basert på tillit mellom kundene og bensinstasjonseier. Bransjen bør se på om alle er den tilliten verdig. Mange utnytter dette.

- Litt oppgitt

Han viser til at han selv, i Danmark for 20 år siden, måtte putte penger i en seddelautomat før han fikk ut en dråpe bensin.

— Så teknologien for å hindre «pumpestikk» finnes jo åpenbart, og er sikkert blitt bedre med årene. «Pumpestikk» er noe som er enkelt å forebygge, sier Ørn, og mener han snakker på vegne av de fleste politifolk.

— Jeg tror det er en unison oppfatning i politiet at man er litt oppgitt over bensinbransjen på dette feltet. Ansvaret skyves over på politiet. Andre bransjer prøver å sikre seg på de fleste områder. Noen bør oppfordre bensinbransjen til å se på dagens betalingsordning på nytt, sier politisjefen.

Det er et stort antall utenlandske sjåfører som utnytter ordningen

Morten Ørn, politisjef

Ifølge Ørn er mange av «pumpestikkerne» kjeltringer, gjerne utstyrt med falske skilt på bilen - eller utenlandske sjåfører.

— Det er et stort antall utenlandske sjåfører som utnytter ordningen i Norge. De er generelt vanskelige å få tak i, eller de har reist ut av landet, sier Ørn.

Og uavhengig av om det er utlendinger eller nordmenn som stikker fra bensinregningen, sier han, er det ikke nødvendigvis lett å finne frem til rette vedkommende.

— Også selv om man har overvåkingsbilder av både fører og bilskilt. Skiltene kan være stjålet eller falske, og føreren kan være vanskelig å få identifisert, sier Ørn.

Dårlige erfaringer

Politisjefens ønske om å innføre forhåndsbetalt bensin møter døve ører i bensinbransjen.

— Vi vil ikke se på vår kundegruppe som kjeltringer. Vi ønsker at de skal komme inn på stasjonen, og helst kjøpe andre ting i tillegg til bensinen, sier Jan Carho, daglig leder i Bensinforhandlernes Bransjeforening (BBF).

STAKK AV: Denne karen stakk fra regningen. Bilen var påsatt skilter fra en annen bil.
POLITIET

Han sier at utspillet om forhåndsbetaling er gammelt nytt for dem.

Carho hevder også at flere erfaringer med forhåndsbetalt bensin er dårlige.

— Det ble blant annet prøvd ut ved en bensinkjede i Stockholm for noen år siden. De mistet raskt kunder. Skal vi få til noe slikt, må alle være enige. Men vi ønsker ikke å mistro kundene våre. Heller ikke i Danmark, Finland eller Sverige er det utbredt med forhåndsbetaling, selv om de har de samme problemene med «pumpestikk» som oss i Norge.

Carho kaster ballen tilbake til politi og påtalemakt.

— Kanskje burde de gjøre jobben sin bedre. Så hadde vi i hvert fall fått luket bort de verste gjengangerne, sier Carho.

- Vi er gode på sikkerhet

Han er talsmann for de cirka 700 betjente bensinstasjonene som er medlemmer i BBF, alt fra Statoil- til Best-stasjoner.

— Vi anbefaler våre medlemmer å politianmelde alle «pumpestikk». Men politiet henlegger jo nesten alle sakene, og noen av våre medlemmer gir opp å anmelde, sier BBF-lederen.

Carho viser til at flere av deres medlemmer har avtale med den norske overvåkingstilbyderen Pixima. Selskapet følger opp «pumpestikk» for stasjonseierne - ved å følge med på stasjonenes overvåking, identifisere biler og sende ut regninger.

— De har også en gjengangerdatabase, som gjør at de kan klare å oppklare gamle saker. Hvis noen bensintyver for eksempel prøver å dekke til skiltet på bilen, kan Pixima finne en del av registreringsnummeret på et bilde her, og en annen del der, og så vet man plutselig hvem bilen tilhører, sier Carho.

Han mener bensinforhandlerbransjen er i toppsjiktet når det gjelder å sikre seg mot kjeltringer.

— Blant annet har vi det siste innen videoovervåking. Vi er også gode på ranssikring, for eksempel med lukkede pengesystemer. Så jeg reagerer litt på at politiet anklager oss for manglende sikkerhetstiltak, sier Carho.

Er forhåndsbetaling en god idé? Si din mening i feltet under.

BEDRE KONTROLL: Politisjef Morten Ørn i Bergen sør mener det er på tide å innføre forhåndsbetaling av bensin. ARKIVFOTO: PAUL S. AMUNDSEN