— Helsedirektoratet saboterer for norske ølprodusenter, tordner Drammen Venstres leder, Ståle Sørensen.

I sommer skrev Aftenposten om at Aass bryggeri og bryggerinæringens nettsted drikkeglede.no ville få daglige bøter pålydende 25.000 kroner dersom de ikke fjernet bilder av øl fra nettsidene sine.

Denne uken gjorde Helsedirektoratet nye grep ved å forby bryggerinæringen å lenke til mediesaker som omtaler alkoholprodukter.

Nå går Drammen Venstre til aksjon og publiserer nå alt innhold Aass bryggeri ikke får publisere på sine nettsider.

— Når Helsedirektoratet går etter norske ølprodusenter som informerer om hva slags drikke som passer til hvilken type mat, så bommer de grovt på målet, mener Sørensen.

— Denne informasjonen retter seg ikke mot misbrukere, men mot vanlige folk som er glad i god mat og drikke. Jeg ser overhodet ikke for meg at alkoholikere bruker disse sidene til å sondere terrenget, sier han.

- Kulturfiendtlig

Sørensen frykter at Helsedirektoratets strenge håndhevelse av lovverket vil bety kroken på døren for mindre, norske ølprodusenter. Det igjen vil gi større plass for internasjonale ølgiganter til å manøvrere - spesielt nå som det virker sannsynlig at alkoholreklame på tv vil tre inn i norske hjem.

— Dette er næringsfiendtlig, historiefiendtlig og kulturfiendtlig. Det er som at Frankrikes styresmakter skulle gå inn for ødelegge sin egen vinindustri, sier Sørensen og forklarer dette med at Drammen har en unik posisjon innen ølproduksjon med blant annet landets eldste bryggeri.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ikke ulovlig

I en mail til Aftenposten nevner ikke Helsetilsynet hva de synes om aksjonen, men har etter en nøye vurdering konkludert med at den er lovlig.

— Under forutsetning av at det de publiserer ikke er initiert, finansiert eller på annen måte påvirket av en bransjeaktør, i dette tilfellet Aas bryggerier, rammes dette ikke av alkoholloven, skriver avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.

Moderpartiet støtter

Venstres generalsekretær Terje Breivik støtter engasjementet.

— Alle øl-, vin- og brennevinsprodusenter bør få reklamere for sine produkter på sine egne hjemmesider. Vinmonopolet for lov til det, og loven bør være lik for alle.

Breivik mener Helsedirektoratets irettesettelse overfor bryggerinæringen strider mot folks rettsoppfatning.

- Loven er ikke i pakt med tiden og ødelegger for mindre, lokale bedrifter. Alkoholprodusenter må få en plattform hvor de kan informere om sine nisjeprodukter, konkluderer Breivik.