- Et trist signal. Det gir et inntrykk av at politiet har gitt opp, sier Arild Knutsen, leder for Foreningen for human narkotikapolitikk.

Vektere fra Securitas på T-banen. Vektere fra Nokas på Oslo S. Vektere fra G4S langs Akerselva.

Mens befolkningen øker, går antall politifolk pr. innbygger i Norge ned.

Samtidig blir private sikkerhetsselskaper stadig mer synlige i offentlige byrom i Norge, for eksempel på Oslo S eller T-banen i hovedstaden.

Bortvist og holdt tilbake

Vektere i Norge har kun lov til å holde tilbake personer til politiet kan overta ansvaret.

I fjor holdt landets over 6000 organiserte vektere tilbake 28 000 personer i Norge. Personer som sto bak butikktyverier, lommetyverier, bråk, trusler, sniking på tog eller T-banen, graffiti eller urinering.

Samtidig bortviste de nesten 98 000 personer. Halvparten av disse fra offentlige steder som jernbanen eller T-banen, ifølge bransjens egen statistikk presentert av NHO Service.

Trenger hjelp

Og i sin nye omverdenanalyse av forventet kriminalitetsutvikling i Norge skriver politiet rett ut at de trenger hjelp fra private aktører for å oppfylle etterspørselen etter sikkerhet fra egne.

«Politiet vil måtte samhandle med private sikkerhetsaktører for å møte publikums etterspørsel etter mer sikkerhet. På områder der politiet ikke møter etterspørselen etter trygghet, vil det kunne vokse flere private tilbud og initiativ», skriver de.

Overfor Aftenposten har politidirektør Odd Reidar Humlegård kun én kommentar da han blir konfrontert med det etaten han leder skriver:

- Vekterne er et viktig supplement. Det gjelder spesielt innenfor sikkerhet for bedrifter og næringsliv som kjøper tjenestene. Vi er opptatt av å ha et godt forhold til dem, sier han.

- Privatisering

Arild Knutsen, leder av foreningen for en human narkotikapolitikk, kjenner vekernes opptreden i byrom bedre enn de fleste. I flere år har vekterne og rusmisbrukere vært i konflikt flere steder i byen.

Han frykter utviklingen politiet skisserer.

- Dette vil føre til enda større innsnevring av byrommet for det vanskeligst stilte, og føre til en brutalisering av situasjonen, særlig for rusavhengige. Det blir næringslivet som får regulere hvor disse menneskene kan være, mer enn at det er basert på politiske beslutninger, sier han.

Milliardomsetning

Ved utgangen av 2011 var det 243 godkjente sikkerhetsselskaper i Norge. Vakt— og sikkerhetsmarkedet hadde alene en omsetning på 6,5 milliarder kroner i fjor.

Og det er ikke bare i næringslivet eller i private byrom som kjøpesentre sikkerhetsbransjen har ekspandert:

Vaktselskapet Securitas har ansvaret for vaktholdet på T-banens stasjoner og tog i Oslo, som er offentlige byrom.

Selskapet Nokas har vaktansvaret på Oslo Sentralstasjon, også det et offentlig byrom.

Frem til 1. juli i år hadde det verdensomspennende sikkerhetsselskapet G4S oppdrag med å trygge store og små Oslo-innbyggere som ferdet langs Akerselva.

Nå har parkeringsvaktene i Oslo overtatt ansvaret.

Men selv om politiet sier at de samarbeider godt med den private sikkerhetsbransjen, tegnes et ganske annet bilde i politiets egen analyserapport:

«Dersom publikum ikke er tilfreds med politiets arbeid, vil privat sikkerhet etterspørres i enda større grad», skriver de.

- Vår jobb er å forebygge

Runar Karlsen, fagsjef i sikkerhetsbransjen i NHO Service, mener det er bra ledelsen i politiet går ut og sier at de trenger å samarbeide med de private sikkerhetsselskapene. - I praksis har det vært sånn i mange år allerede. Samtidig er vi som bransje avhengig av og ønsker et sterkt politi i Norge. Vår jobb er å forebygge, sier han.

- Er ikke flere vektere i offentlige byrom i praksis en privatisering av offentlig myndighetsutøvelse?

- Vi mener det ikke er det, set ut fra hva slags type tjenester vi gjør. Vi har en forebyggende effekt og skal være synlige. Politiet skal gjøre inngrep for å bekjempe kriminalitet, sier han.

- Har vektere i Norge i dag god nok opplæring og kursing?

- Grunnutdannelsen i dag er god nok. Men hvis vi kan få en formell avklaring på hva det offentlige kan ønske og forvente av en vekter, vil det bi behov for å lære opp en vekter mer, ut fra hva slags oppgaver som kan ligge til grunn, sier Karlsen.

I sin egen bransjestatistikk skriver NHO Service at de forventer at det offentlige vil fortsette med å outsourcingen av tjenester for å kunne frigjøre ressurser til prioriterte formål. For eksempel mener bransjen selv at politiet hadde spart rundt 320 årsverk knyttet til transport av arrestanter dersom private sikkerhetsaktører hadde fått ansvaret politiet nå har.