Øl, hurtigmat og Jobb. Og Grandiosa i fryseren. Den nye konsernsjefen i Orkla er mann, og han er singel.

Nå er jobben å sikre Grandiosas posisjon, samtidig som tapsprosjekter i konsernet skal selges ut. Wiggen er tydelig vant til å jobbe mye, og gir helt klart inntrykk av at han vil fortsette med det, skriver aftenposten.no.

— Hadde jeg ikke vært singel, hadde jeg blitt det nå, sier han når han tar imot Aftenposten i Orklas lokaler på Skøyen i Oslo.

Pils

Wiggen innrømmer glatt at man nok finner en Grandiosa i fryseren hans om man leter. Med åtte års erfaring helt i toppen av de tre skandinaviske bryggeriene Ringnes, Pripps og Carlsberg bak seg, mener han det også bør være enkelt å gjette hva slags øl han liker.

— Øl interesserer meg. Jeg er glad i E.C. Dahls, sier trønderen Wiggen og viser til det Ringnes-eide Trondheims-bryggeriet.

Det skal mye til for å bli mer «firmaets mann» enn hva Wiggen er. Ikke bare ble han født i Orkdal, der floden Orkla starter sin ferd sørover. Han har også vært ansatt i selskapet siden 1983, riktignok med en kort periode utenfor.

Orkla for stort

Øverst på oppgavelisten er å virkeliggjøre det styreleder og storaksjonær i Orkla, Stein Erik Hagen, har snakket om i hele sommer - at Orkla er blitt for bredt og at det er på tide å slanke selskapet.

— Styret har gitt slike signaler, og det er en vurdering jeg deler. Vi vil nå jobbe med å gjennomføre den strategien, sier Wiggen.

Når han snakker jobb, er han dønn seriøs.

— Vi må huske på at Orkla i dag er et selskap med mange flere posisjoner enn det vi historisk sett har hatt.

Trolig mener han at jobben nå er å gjenopprette et Orkla som ligner mer på hva det var før de store investeringene ble gjort i Elkem Solar og solenergiselskapet Renewable Energy Corporation (REC).

Ansatte reagerer

De ansattes representanter i Orkla-styret deler imidlertid ikke Wiggen og Hagens vyer. Til Aftenposten i går sa styremedlem Bjørn-Rune Henriksen at de ønsker at Elkem også i fremtiden skal eies av norske eiere.

— Vi må ha en god dialog og prosess med de ansatte. Vi ser også på hvilke eiere som er gode til å ta selskapene videre, og det trenger ikke være Orkla i alle sammenhenger. Det beste for alle må være at vi satser tyngre innenfor de områdene hvor vi kan være en god eier, sier den nye toppsjefen.

Både REC og Elkem Solar skal trolig vekk over tid, kanskje i løpet av to til tre år. Salgsinntektene skal brukes til å blant annet dra en større del av merkevarevirksomheten, som blant annet pizza Grandiosa hører innunder, ut i verden.

— Vi ønsker å utvikle den delen av virksomheten til å bli mer internasjonal. Vi har gått inn i India og i Russland, og har der noen områder vi kan vokse videre fra, sier Wiggen.

Slankere finans

Tidligere konsernsjef Jens P. Heyerdahl d.y. var i alle år opptatt av at Orkla skulle ha en egen divisjon som drev med finansielle investeringer. Det er lite som tyder på at Wiggen tenker annerledes enn Heyerdahl på dette området.

— Investeringsvirksomheten skal for det første gi avkastning i seg selv. For det andre gir det oss finansiell fleksibilitet, og det hjalp oss blant annet gjennom finanskrisen - at vi kunne frigjøre kapital derfra når det var krevende tider innenfor andre områder. For det tredje er denne virksomheten et utgangspunkt for å gå inn i industrielt eierskap, sier Wiggen.

Han viser til at Borregaard, Nora og Elkem først var rene finansielle investeringer. Etter hvert overtok Orkla eierskapet direkte.

— Vi kommer helt sikkert til å se på hvordan hele porteføljen er sammensatt. Også her må vi se på en prioritering, i retning av de engasjementene som over tid kan ha et industrielt potensial.

Orkla eier drøyt 40 prosent av malingsprodusenten Jotun, og trolig er dette et selskap de vil satse på fremover.

Fotball

Etter intense 20 minutter er det på tide å ta flere bilder, og Wiggen løsner litt opp. Fra før er mannen singel og har drevet bryggerier. Nå har han også ansvaret for Norges mest solgte pizza - Grandiosa. Dermed presser spørsmålet fotballinteresse seg naturlig på.

— Jeg holder med Queens Park Rangers. Du kan godt si jeg ikke er medgangssupporter, sier Bjørn M. Wiggen og bryter ut i solid latter.

Tar ikke bølgen

Mens analytikere mener Bjørn M. Wiggen var det beste alternativet, er de ansatte mer avmålte til den nye konsernsjefen.

De ansattes skepsis har fort sammenheng med at den nye Orkla-sjefen får skryt av styreleder Stein Erik Hagen for å være en «en god selger». For de ansattes representanter i styret ønsker ikke å slanke konsernet.

Bjørn Wiggen var sentral da Orkla solgte Ringnes til Carlsberg i 2004. Han var også svært viktig da Orkla Media (nå Edda Media) ble solgt til Mecom Group. Sist var han med på byttehandelen rundt Sapa, noe som har ført til at Sapa i dag er ledende på sitt område.

Elkem-salg?

— Dette var ingen overraskelse. Det er en god kandidat, og vi ønsker ham lykke til fremover, sier ansattrepresentant Bjørn Rune Henriksen avmålt i en kort kommentar til styrets valg av ny konsernsjef.

Henriksen representerer Elkem, og arbeiderne her er nok noen av dem som frykter at de skal selges ut fra Orkla.

— Orkla sier jo at de skal selge ut en del, og slike prosesser er slitsomme for dem som jobber i selskapet. Likevel tror jeg det er bedre å få inn en som kjenner selskapet, enn noen utenfra som de ikke kjenner det, sier analytiker Dag Sletmo i ABG Sundal Collier.

Styrke

Wiggen har vært styreleder i Elkem i flere år, og de ansatte kjenner ham godt gjennom tillitsmannsapparatet.

Sletmo peker på at det er et tegn på styrke fra Orkla at de nå har funnet en god intern kandidat.

— Valg av en intern kandidat er et signal om at selskapet vil ha fortgang i prosessen med å snevre inn porteføljen og rendyrke selskapet.

En ekstern kandidat kunne ha forsinket prosessen med 6–12 måneder, sier Sletmo.

Også analytiker Eivind Bergkåsa i Arctic Securities er godt fornøyd med styrets valg.

— Bjørn Wiggen er en person som kjenner hele Orkla-systemet særdeles godt, i og med at han har jobbet i forskjellige deler av gruppen i mange år, sier Bergkåsa.