Samtalene eller forhandlingene kan komme til å pågå frem til søndag ettermiddag, skriver det svenske nyhetsbyrået TT.

Søndag avgjøres flyselskapets skjebne. Da skal alle fagforeningene ha svart på om de aksepterer konsernledelsens sparepakke. Samme dag skal styret møtes for å avgjøre hva som skal skje videre med selskapet.

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS har tidligere denne uken sagt at fagforeningene må godta kriseplanen i sin helhet for at selskapet skal kunne overleve.

Lysår fra vanlig praksis

— Det er et ultimatum som er lysår fra hvordan det vanligvis gjøres, sier Tommy Larsson, forhandlingssjef for Svensk Pilotförening (SPF), til TT.

I et åpent brev till finansmarkedsminister Peter Norman krever SPF svar på om det er slik at staten som eier opptrer på en måte som avviker fra den svenske modellen med forhandlinger for å løse tvister i arbeidsmarkedet. Torsdag formiddag hadde SPF ennå ikke fått noe svar fra Finansdepartementet.

- Står sammen

Leder Jens Lippestad i Norsk Kabinforening sier til NTB at pilotene «står sammen». Mer vil han ikke si torsdag formiddag.

Regjeringene i de tre nordiske landene har stilt seg bak sparepakken. Kredittgarantien som Regjeringen har gitt SAS, forutsetter at sparetiltakene gjennomføres i det omfang konsernledelsen har lagt opp, sa næringsminister Trond Giske (Ap) mandag.

Giske avviste at sparepakkens krav om endringer i lønns- og arbeidsvilkår er unike.

— Prosess- og verftsindustrien i Norge har vært gjennom parallelle situasjoner, sa Giske på en pressekonferanse i departementet.

Travel uke

Konsernsjef Rickard Gustafson hadde en ekstra travel arbeidsdag onsdag.

Han fløy i skytteltrafikk mellom de skandinaviske hovedstedene for å snakke med de ansatte om sparetiltakene flyselskapet må få på plass for å klare seg gjennom den siste krisen.

Sier de om lag 15.000 ansatte nei til spareplanen, er konkursen bare få uker unna, skriver den danske avisen Politiken.

— Det er riktig at det ikke er penger i kassen til å klare oss ut året. Dette er en reell situasjon, sier en sentral kilde i SAS.

Harde betingelser

I en epost fra Næringsdepartementet som Klassekampen har fått tilgang til, fremgår det at den norske regjeringen har stilt særlig harde betingelser om endringer i lønn og pensjon.

Flere grupper av SAS-ansatte er blant de lavest lønnede i Norge. Nyansatte flyverter har en årslønn på cirka 270.000 kroner.

Flyselskapet foreslår at arbeidsuken utvides til 47,5 timer, med mulighet for å jobbe 60 timer ved forsinkelse, ifølge Norsk kabinforening.

Nødplaner

Selskapet skal allerede ha utarbeidet detaljerte nødplaner på flere hundre sider som skisserer hvordan man i løpet av kort tid legger ned selskapet og styrer konkursen. Det foreligger også planer for blant annet håndtering av strandede passasjerer og køer på de skandinaviske flyplassene som følge av en konkurs.

Om SAS går konkurs, går den svenske banken SEB på et milliardtap. SEB er innløsende bank for alle SAS-billetter som er kjøpt med kredittkort, skriver Svenska Dagbladet.

Avisen erfarer at bankens utestående garanti for kortkundenes betalinger kan løpe opp i 4 milliarder svenske kroner.

Kriseplanen som ble kunngjort mandag, innebærer kostnadskutt på 3 milliarder svenske kroner samt salg av blant annet Widerøe, eiendommer og bakketjenestene for samme sum. (©NTB)