Dette fører til at presset på Pepsis administrerende direktør Inda Nooyi øker, skriver Financial Times.

Nooyi skylder på at konkurranseforholdene har vært vanskeligere enn selskapet ventet.

Tenker for sunt

Pepsi blir kritisert av analytikere for ikke å vie nok oppmerksomhet til brussalget og for å fokusere for mye på sunnere produkter.

Investorenes skuffelse har resultert i at Pepsi-aksjen har falt nesten fem prosent.

Pepsis salgsvolum har gått ned en prosent sammenlignet med fjorårets salgstall i Nord Amerika, med avtakende interesse for kullsyreholdige drikker.

Bak Coca-Cola

Selskapet svarte med en ny reklamekampanje for brussalget når det ble klart at Pepsi falt bak Coca-Cola på listen over USAs mest solgte brus. Coca-Cola har nå de to øverste plassene.

Internasjonalt gjør imidlertid Pepsi det langt bedre. Det totale driftsresultatet økte derfor 12 prosent. Se pressemeldingen for resultatet her.