Ved midnatt til 31. juli la mobilselskapet Chess ut et begrenset antall eksemplarer av den nye mobiltelefonen iPhone 3GS for salg.

Erik Solberg var blant de som bestilte telefonen gjennom mobilselskapets nettsider et par sekunder etter midnatt.

I underkant av 2000 kroner ble belastet hans kredittkort, og han fikk en ordrebekreftelse fra Chess på e-post med lovet levering innen fem virkedager.

Skylder på hverandre

Da han uken etterpå ringte Chess for å etterlyse varen, fikk han et uventet svar:

Utsolgt! Selskapet visste heller ikke når det kom inn flere telefoner.

— Hvordan kunne de selge flere telefoner enn de hadde på lager? Det er jo helt elementært innenfor salg at du ikke selger mer enn du har, mener Solberg.

Chess skyldte på samarbeidspartneren Moobi, som skulle stå for utsendelsen. Moobi henviste til Chess. En rekke kunder skal være i samme situasjon som Solberg.

— Det var jo Chess jeg bestilte av, og det var de som sendte meg ordrebekreftelse. Det var ingen hjelp å få hos noen av dem, sier en oppgitt Solberg.

Sjakk matt av Chess

Samtidig oppdaget den ulykkelige mobilbrukeren til sin forferdelse at abonnementet hans allerede var endret til det mye dyrere abonnementet iTouch.

Med dette abonnementet nedbetaler han den dyre telefonen med en høy, fast månedsavgift, og har i tillegg høyere minuttpriser på vanlige samtaler.

— Det er helt horribelt at jeg skal betale for en telefon både ved bestilling og månedlig avgift, uten at jeg faktisk får telefonen. Er det lov å ta seg betalt for et produkt de ikke leverer, undrer kunden.

Dette abonnementet, som med de fleste subsidierte telefoner, har en bindingstid på 12 måneder.

— De har belastet kredittkortet mitt, slik at jeg ikke har penger til å kjøpe meg ny telefon et annet sted. I tillegg er nummeret mitt låst fast hos Chess, slik at jeg ikke kommer meg ut av det dyre abonnementet. Jeg betaler gladelig mer for å ringe dersom jeg hadde hatt den telefonen de lovte meg. Men uten denne telefonen vil jeg selvfølgelig ikke betale for det, sier Solberg.

Forventer bedre service

Telefonen koster fra 5400 kroner. De første par tusenlappene betales ved bestilling, og resten av telefonen nedbetales over den 12 måneder lange bindingstiden.

— Det virker som om Chess spekulerer i å selge flere telefoner enn de har på lager. De får mange kunder over på det dyre iPhone-abonnementet, og låser de fast der, selv om det kan gå en måned eller mer før de faktisk har telefonen på lager. I så fall er det helt uholdbart, mener Solberg.

Han hadde gledet seg lenge på å ta i bruk den nye telefonen, men er nå i tvil.

— Jeg begynner å bli lei hele iPhone-greiene, som jeg trodde skulle være så kult. Jeg har i flere år ringt med Chess for over tusen kroner i måneden. Når jeg kjøper et produkt i denne prisklassen forventer jeg god service. Dette er alt for labert, sier en oppgitt Solberg.

Venter på penger

Men betalingen for en telefon som ikke kan leveres er ikke det eneste problemet Solberg har med Chess.

I begynnelsen av juli bestilte han nemlig den forrige utgaven av iPhone, i den tro at dette var modellen som ble lansert nå nylig.

— Den ble markedsført som den nye utgaven, noe som viste seg å være feil, sier Solberg.

Da han oppdaget at det var gal modell sendte Solberg telefonen i retur. Chess bekreftet at den var mottatt 16. juli.

Men han har fortsatt ikke fått tilbake pengene for telefonen.

— Hver gang jeg ringer lover de at pengene er rett rundt hjørnet, men jeg har så langt ikke sett noe til dem, sier Solberg.

- De får kjøpe

Markedsdirektør Jarle Alvær i Chess lover at alle som har bestilt skal få kjøpe telefonen. Men han kan ikke love når.

— Vi har hatt en ekstrem etterspørsel, og jobber på spreng for å skaffe i flere telefoner. Det er litt uklart ennå på hvilket tidspunkt vi får tak i flere, sier han.

- Hvorfor flyttes han over til det dyre abonnementet før dere har sendt ham telefonen han betaler for?

— Dette skyldes at vi lanserte telefonen i månedsskiftet, og alt er helautomatisert. Det var et ekstremt uheldig tilfelle, for å si det sånn. Vi får se om vi lanserer telefoner på et slikt tidspunkt flere ganger, sier Alvær.

- Ikke noe spekulasjon

Han beklager at Solberg ikke fikk tilstrekkelig informasjon om feilen da han tok kontakt.

— I utgangspunktet er det Moobi som sender ut telefonen, men vi har en dialog med Moobi for å rydde opp i dette, sier Alvær.

- Hvorfor låses Solberg fast i et dyrt abonnement uten mulighet til å flytte nummeret sitt til andre, når dere ikke har en telefon å sende ham?

— Vi må ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. Vi vet at kundene ikke har fått telefonene. Vi belaster ikke ham med noen bindingstid så fremt han ikke får telefonen, svarer han.

- Forstår du at det oppleves som at dere spekulerer i låse flest mulig fast i det dyre abonnementet?

— Nei, det forstår jeg ikke. Vårt abonnement tilknyttet iPhone er blant markedets billigste. Det er ikke noe spekulasjon i dette.

- Men om dere er billige eller ikke har vel ingenting å si så lenge han ikke mottar telefonen?

— Vi går nå i dialog med hver enkelt kunde, og alle får velge om de vil stå på listen og vente på telefonen, eller fristilles fra den, sier Alvær.

- Sommertid

At Solberg fortsatt venter på refusjon av sin forrige handel med Chess, er noe Alvær stusser på.

— Det har vært sommertid, men vi skal holde en viss servicegrad likevel. Er det slik som du forteller, er vi ikke fornøyd med servicegraden i dette tilfellet. Vi tar tak i saken med én gang, lover markedsdirektøren.

IKKE PÅ LAGER: iPhone 3GS. FOTO: SCANPIX
ROBERT GALBRAITH
Jarle Alvær i Chess. FOTO: CHESS