— Vi har stadig fått høre at en stiftelse ikke kan være en ideell eier av et selskap som skal oppnå gode økonomiske resultater. Argumentasjonen har vært at det må være direkte økonomisk motivasjon for å prestere. Heldigvis viser det seg at stadig flere lar seg motivere av andre faktorer enn bare at de selv skal ha en økonomisk gevinst, sier Reidar Lorentzen, nylig avgått styreleder i Kavli-fondet.

Konkurransefaktor

Lorentzen vet hva han snakker om. Han er medlem av en rekke styrer i norske selskaper, og har bred ledererfaring både i Norge og internasjonalt. I forrige uke la Kavli-konsernet frem sine beste tall noensinne, med nesten 140 millioner kroner i driftsresultat. Det gir en driftsmargin tett oppunder seks prosent. En lønnsomhet som er blant de bedre av de store dagligvareleverandørene. Når det gjelder meierivirksomheten er de på høyde med de beste i Europa.

— At Kavli skaper verdier som deles ut til gode formål er blitt en betydelig konkurransefaktor. Både gjennom at den enkelte i bedriften blir ekstra motivert, og at de kan velge mellom de aller beste når det skal rekrutteres, sier Lorentzen.

Samme veivalg

Tross en omsetning på 2,5 milliarder kroner, er det langt fra Kavli-konsernet på Midttun til Oslo Børs og de kjappe finansmiljøene. Konsernet eies av stiftelsen O. Kavli og Knut Kavlis allmennyttige fond. Det betyr at selskapet ikke kan kjøpes på børsen, eller på andre måter raides av konkurrenter eller kortsiktige pengeflyttere.

I en stiftelse er det heller ingen som personlig eier aksjer eller andeler. Dette har vært en av de viktigste kritikkene mot selveiende stiftelser som forretningsdrivende. Når ingen får svi økonomisk dersom butikken skulle gå dårlig, har flere eksperter hevdet at organisasjonen til slutt sovner i sokkene.

Konsernsjef Erik Volden mener likevel forretningsdriften er nokså lik.

— Vi må foreta de samme veivalg som enhver annen bedrift. Det betyr at de personene som velges må ta de samme tøffe beslutningene som i et privateid selskap. Derfor har vi lagt vekt på å ha et profesjonelt styre, som dermed utgjør en sterk eierform med visse begrensninger, sier Volden.

Kavli er kjent for å drive mye nyutvikling av produkter i matvaresektoren. Virksomheten spenner over fem land. I Norge kom det tradisjonsrike bergenskonsernet i søkelyset da de la all kraft inn på bryte Tines melkemonopol gjennom Q-meieriene. En satsing som nå er blitt en betydelig suksess.

Et eventyr

— Det er unikt i Norge at en så stor bedrift som Kavli eies av en stiftelse. Samtidig fremstår konsernet med en profesjonalitet og innovasjonskraft som er langt større enn markedsandelen skulle tilsi. Å bryte Tines melkemonopol er et eventyr i seg selv, sier professor Ola Grytten ved Norges Handelshøyskole. Han har nylig gitt ut en bok om Kavli-konsernet i forbindelse med bedriftens 120-årsjubileum.

— Det finnes flere eksempler på stiftelser som ikke har lykkes forretningsmessig. I Kavli har de evnet å gjennomsyre selskapet med en bedriftskultur der de ansatte vil prestere best mulig for at det blir mest til utdeling ut fra fondet, sier Grytten.

Langsiktighet

— En av de største fordelene med en stiftelse er langsiktighet fra eierhold. Vi har ikke kvartalsmål, og kan ha en lang horisont på det vi gjør. Samtidig stiller det krav til at den langsiktige strategien er tydelig, og at de som er valgt til å styre forstår hvordan de lange linjene skal forvaltes, sier konsernsjef Volden.

Stiftelsen mottar om lag 40 prosent av overskuddet til Kavli i utbytte årlig. Pengene går så til forskjellige allmennyttige formål, som f.eks. frivillige organisasjoner.

— Ut over det å gjøre det bra forretningsmessig, tror jeg det er en ekstra motivasjon for våre ansatte at overskuddet går til noe som tjener allmennheten, og ikke havner hos en eller annen aksjonær. De unge lar seg nok motivere ekstra, og finner en ytterligere mening med jobben av den grunn, sier Kavli-sjefen.

Han ser også utfordringer med stiftelsesmodellen.

— Det er klart at vi er sårbare, for eksempel i situasjoner der det skulle være splittelse blant dem som skal forvalte eieroppgaven. Derfor er persongalleriet i styre og ledelse ekstra viktig, sier Volden.

Kavli* 2012 2011
Driftsinntekter 2497 2267
Driftsresultat 139,8 129,8
Resultat etter skatt 94,1 84,6

*Tall i millioner kroner