Sjefene utenfor Bergans hovedkontor i Hokksund har tatt på seg utejakkene for å klatre i snøhaugen utenfor hovedkontoret. Med en omsetning i Norge på 540 millioner kroner, snus kursen mot Europa.

De er ikke det eneste selskapet innen sportsklær som gjør dette. Swix og Norrøna tenker i akkurat samme baner, og utvider salget sitt på det europeiske markedet. Også Helly Hansen, som har vært store i Nord-Amerika lenge, satser ekstra mye på Frankrike i år.

- Å være norsk er absolutt ingen ulempe. Europeerne vet at vi har mer vær her enn i resten av Europa. Har vi lyktes her i Norge, antar de at vi kan det vi selger, sier administrerende direktør Ragnar Jensen i Bergans.

Nyåpnede kontorer

I løpet av 2015 er målet at 50 prosent av salget deres skal gå til utlandet. I fjor kom 25 prosent av omsetningen fra eksport. Etter de siste ansettelsene, teller salgskorpset nå 30 på kontoret i Tyskland. Også et stort lager er plassert sentralt i Europa for å ta unna for veksten.

Et nytt kontor i St. Petersburg så dagens lys for ikke lenge siden, i tillegg åpner de over 10 visningsrom i Sentral-Europa, blant annet i Tyskland, Benelux-landene og Frankrike, samt England og Sverige.

Nok i Norge

- ** Vi er store nok her i Norge. Hvis vi blir større, frykter vi at det kan svekke merkevaren vår, sier han.**

Han forteller historien om hvordan flere av Adidas’ produkter ble svært populære, samtidig som det brøt ut priskrig mellom kjeder. Det endte med at «alle» brukte Adidas-slippers og treningsbuksene med striper og knapper i sidene.

- ** Når du finner merkevaren din på en bensinstasjon, da er løpet kjørt, sier han.**

Ikke i G-Sport

Uten sammenligning forøvrig har Bergans bestemt seg for ikke å fornye kjedeavtalen med Gresvik, som eier G-Sport og G-Max-butikkene, fra neste vinter. I stedet satser de på XXL-kjeden.

- ** Vi skal ikke være alle steder. Vi skal fremdeles ta vare på våre norske kunder, men vil at veksten skal skje i utlandet, sier produktsjef Sølvi Nilsen.**

At XXL også forsøker seg i Sverige, tror hun kan være en døråpner for Bergans der.

Møter andre norske

Utenlandssatsingen er bare noen år gammel, og resultatene lot ikke vente på seg. I fjor økte eksportsalget med 31 prosent, totalt økte omsetningen i selskapet med 8 prosent og endte på rundt 700 millioner kroner.

Nå har innsalget til 2012 startet, og både Jensen og Nilsen er optimister.

Også Norrøna og Swix vil ta turen ut av Norge. For fire år siden solgte Norrøna varene sine kun i Norge. Nå er eksportandelen oppe i 35 prosent av omsetningen.

Ansetter selgere

For å utvide salget i Sentral-Europa har de ansatt en rekke selgere i disse landene. I tillegg har de flyttet lageret for å komme nærmere markedet.

- Vi har fått ekstremt mye oppmerksomhet både av fag— og motepresse i Europa. De ser på oss som et friskt pust, og vi har fått kred for å skille oss litt fra resten av konkurrentene, sier administrerende direktør Jørgen Jørgensen i Norrøna.

Mens det i Norge er få spesialbutikker, er det mer spesialiserte butikker i Europa.

—  Det passer oss veldig godt, sier Jørgensen.

Sverige, Østerrike, Sveits, Italia, Frankrike, Tyskland og Storbritannia er de viktigste landene for Norrøna fremover.