Som det første selskapet for sosiale medier som gjorde en børsnotering, har det knyttet seg stor spenning rundt LinkedIns resultater for andre kvartal.

Og tallene overrasket markedet.

På det som ble årets aller verste dag på Wall Street, steg aksjene i selskapet med hele 12 prosent, skriver digi.no.

Godt resultat

Selskapet kunne presentere en omsetning på 121 millioner dollar, en vekst på 120 prosent fra samme periode i fjor.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters, var det ventet en omsetning på 104 millioner dollar.

Nettoresultatet endte med et overskudd på 4,5 millioner dollar, eller i underkant av 25 millioner kroner i årets andre kvartal — opp fra 4,3 millioner dollar samme periode året før.

Det er særlig økte inntekter fra rekrutteringstjenester som drar opp resultatet.

Over 120 millioner medlemmer

Tidligere i år meldte selskapet at de nådde 100 millioner medlemmer, og antallet øker hvert sekund.

Ved utgangen av andre kvartal kunne selskapet melde om 115,8 millioner medlemmer, en vekst på 61 prosent fra samme periode i fjor.

Antall unike brukere hadde steget med 83 prosent, til 81,8 millioner brukere per måned.

I begynnelsen av august har det sosiale nettverket over 120 millioner medlemmer, melder LinkedIn.

- Skiller jobb og privatliv

Ifølge TechCrunch har LinkedIn klart å skaffe seg to nye medlemmer hvert sekund i andre kvartal.

Selskapets finansdirektør, Steve Sordello, sier folk er opptatt av å skille mellom jobb og privatliv i sosiale medier.

— Når vi snakker med våre medlemmer, hører vi stadig det samme - de ønsker å holde deres profesjonelle og personlige liv adskilt, sier Sordello, og referer trolig til konkurrenten Facebook.

Det ryktes forøvrig at også flere sosiale medier-selskap er på vei til børs, deriblant Facebook og Twitter, skriver digi.no.