Man trenger ikke gå lenger enn til matbutikken før noen garantert har dem på beina. De rosa, gule eller lilla skoene som både er elsket og hatet.

Nå tyder imidlertid mye på at man slipper å forholde seg til de fargerike skoene så mye lenger.

Tapte 1,2 milliard

Crocs inntok markedet i 2002, men få trodde at de kom til å bli en salgssuksess.

Men skoene ble en hit i mange land, og i 2007 gikk selskapet med utrolige 1,1 milliard kroner i overskudd.

Men så var det fullstendig stopp.

I fjor sank aksjeverdien med 76 prosent. Crocs tapte over 1,2 milliarder kroner og måtte si opp 2000 ansatte, skriver New York Daily News.

— En del av dagligtalen

Nå har selskapet frist til september med å betale gjelden selskapet har opparbeidet seg.

— Selskapet er ferdig, sier den kjente investoren Damon Vickers.

Tidligere i år tok John Duerden over som sjef for Crocs, da med godt mot.

— Hovedpoenget er at folk snakker om Crocs. De hater eller elsker den, men skoen er en del av dagligtalen, sa han.