— Her er stor bredde, alt fra bildebøker laget på trykkeri til iphonemeldinger med «Gjør sånn og sånn, hilsen Knut». Det er helt nydelig, det, sier Filip Rygg, byråd for byutvikling, klima og miljø.

6,5 milliarder kroner

Byråden synes det er «fantastisk morsomt» med en slik høringsrunde.

— Vi må bruke tid på å gå gjennom dem slik at dette ikke blir en skinnprosess. Bybanen til Åsane er den største saken vår med totalt 6,5 milliarder kroner - i beste fall 4,5 milliarder - til en av Norges største bydeler. Det sier seg selv at dette er vanskelig.

Opprinnelig skulle trasévalget fra sentrum til Åsane vært behandlet i bystyret før sommeren. Men flere høringsinstanser ba om forlenget frist, blant annet Riksantikvaren, Ungdommens bystyre og Statens vegvesen.

Flere krevende valg

Tirsdag kom høringsuttalelsen fra Riksantikvaren, som mener en bane over Bryggen er «uakseptabel». Men Rygg har ikke sett den ennå siden den er sendt via Hordaland fylkeskommune som har ansvar for kulturminner og kollektivtrafikken.

— Det er langt flere krevende veivalg i tillegg til traseen langs Bryggen. Høringsuttalelsene viser at folk ikke bare er opptatt av den. Det kan være stopp utenfor borettslag, eller grunneiere som ønsker å bygge en liten by i et område som er lite utnyttet, sier Rygg.

Siste frist i slutten av mai

Fristen for å sende inn høringsuttalelser, er ifølge Rygg utgangen av mai.

— Så vil vi jobbe frem en byrådsak, og det kan ta noen måneder siden det snart er sommerferie.

- Bystyremøtet 25. september er tidligere nevnt?

— Det er absolutt mulig, men jeg vil ikke binde meg til en dato. Saken er for stor til å binde oss til et spesielt møte. Det er uaktuelt å lande på en løsning som ikke betjener sentrum – det er ingen forstadsbane vi bygger. Det er heller ikke aktuelt med løsninger som utsetter banen i mange år. Vi gjennomfører tross alt tidenes byfornying.

Strekningen på byggetrinn fire fra Bergen sentrum til Vågsbotn er rundt 11 kilometer, litt lenger enn Byparken - Nesttun. I utgangspunktet snakket byrådet om byggestart i 2016.

— Men på grunn av prosjekteringsarbeid er det mest realistisk med 2017 – så sant staten er med og tar ansvar, sier Rygg.