— Det gode salget av hvitost og matlagingsprodukter fortsetter, mens vi ser en videre nedgang i salget av søtmelk, skriver Tine i sin rapport for første kvartal i år.

Meierigiganten slo dermed til med et resultat etter årets første tre måneder på 273 millioner kroner. Dette er 12 millioner kroner mer enn på samme tid i fjor.

Solgte Salma

I rapporten skriver Tine at det fortsatt er de store merkene Norvegia og Jarlsberg som driver veksten.

«TINE mottok Nielsens Merkestyrkepris 2012 for Norvegia i mars. Videre ble lanseringen av brunostvariant «Millom» godt mottatt i markedet og bidro positivt til salget av Brunostene», skriver de.

– Vi har en stabil utvikling og det er først og fremst god vekst på ost— og matlagingsprodukter, sier konserndirektør Jørn Spakrud til NTB.Men i det gode resultatet ligger også gevinsten fra salget av Salmon Brands AS, selskapet bak Salma.

Smørsalget opp 20 prosent fra i fjor

Samtidig faller foruket av melk, rett og slett fordi folk drikker mindre melk, og at konkurrentene faktisk klarer å ta noe av kundemassen fra Tine.

Tine havnet i klisteret i fjor høst da butikkhyllene manglet vanlig meierismør. Dette toppet seg frem mot jul.

Tine klarte å levere smør igjen fra i vinter, og salget av smør i første kvartal var 20 prosent over fjoråret.

I forrige uke ble det kjent at kommunikasjonsdirektør Elisabeth Morthen trakk seg fra stillingen etter at Tine slet med omtalen i forbindelse med smørmangelen.

I februar ble det kjent at styreleder Trond Reierstad ikke blir innstilt til en ny periode av valgkomiteen. Årsmøtet i Tine er ondag og torsdag denne uken.