• For hver ansatt som kom på jobb i dag, kom tårene, sier hotelldirektør Sølvi Solmunde ved Scandic Ørnen.

— Det er helt fantastisk. Jeg hadde ikke trodd at det skulle være så mye følelser, forteller Sølvi Solmunde.

Siden februar i fjor har hun vært hotelldirektør for Scandic Ørnen. I dag åpnet det nye hotellet i Lars Hilles gate med 368 rom dørene for gjestene.

— For hver ansatt som kom på jobb i dag, kom tårene. Det har vært klump i halsen. Det er mye arbeid som gjenstår. Når gjestene kommer, vil vi få testet ut hva som fungerer og ikke, sier Solmunde.

Like før kl. 13 fredag samlet hun omtrent rubbel og bit av ansatte som var på jobb ved hotellet. Det ble tid til en liten pep-talk, masse skryt og litt bobler i glasset.

- Det er nå det begynner

— Dere har jobbet kjempehardt, sa Solmunde, som også da måtte kjempe mot tårene.

Fredag formiddag avholdt hotellet sin første konferanse. Ettersom konferansen var i regi av en underavdeling av handicapforbundet, fikk hotellet raskt testet ut universell utforming og adkomst.

Noen få gjester fikk tyvstarte romfasilitetene allerede natt til fredag, men offisiell åpning er altså i dag.

— Det er nå den store reisen begynner. Det er opp til oss å levere et produkt som gjør at vi får et godt renommé og som gjør at folk kommer tilbake, sier Solmunde.

GODT MARKED: - Belegget i Bergen er høyt og har i mange år vært høyest i landet, sier hotellanalytiker Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting.

— Tåler en økning i kapasiteten

Hotellrådgiver og analytiker Peter Wiederstrøm i Wiederstrøm Hotel Consulting mener hotellmarkedet i byen absolutt vil merke den nye giganten.

— Men hotellmarkedet i Bergen har i utgangspunktet et høyt belegg og «tåler» en kapasitetsøkning, sier han.

I hvilken grad Ørnen vil stjele fra konkurrentene, avhenger ifølge Wiederstrøm av hvordan det nye hotellet oppfattes blant kundene.

- Mange bein å stå på

— Dersom hotellet representerer noe nytt, slik at det tilfører markedet totalt sett mer trafikk, vil påvirkningen bli mindre. Men hvis Ørnen konkurrerer om den samme kundegruppen, vil det merkes for enkelte konkurrenter. Det vil først og fremst gjelde volum, sier han.

Analytikeren beskriver Bergen som en robust hotellby.

— Belegget i Bergen er høyt og har i mange år vært høyest i landet. Bransjen har mange bein å stå på gjennom turisme, forretningstrafikk og konferanse og kongresser, sier han.