Flere selskaper og finansielle aktører var med i kampen om å få kjøpe børsteprodusenten Jordan.

- Det er veldig, veldig vemodig å selge, sier konsernsjef og en av eierne i det tradisjonsrike familieselskapet Jordan, Per-Arnfinn Brekke, etter flere dager med budkamp og en lang natt med forhandlinger med Orkla.

Orkla trakk det lengste strået i en budkamp der både andre industribedrifter og finansielle institusjoner var med til siste slutt. Kjøpesummen for Jordan Personal & Home Care AS og Jordan House Care AS er 1,18 milliarder kroner på kontant og gjeldfri basis.

Etter Aftenpostens beregninger gir det Brekke 144 millioner kroner i gevinst.

Lange forhandlinger

- Det blir en god slump med penger, ja. Men akkurat hvor mye det blir, går vi ikke ut med, sier Brekke, som sier at det ikke blir feiring med champagne. Jeg skal bare sove. Det ble en lang natt med forhandlinger med Orkla.

Familien er ifølge Brekke svært godt fornøyd med at det var Orkla som ble kjøperen.

- At vi nå selger, er en erkjennelse av at verden utvikler seg, den blir mindre og mindre samtidig som konkurransen blir større og større. Vi tror Orkla kan håndtere dette bedre enn oss, sier Brekke.

Ryddet og vasket selskap

Som sjette generasjon tok han over ledelsen i selskapet i 2007. Da hadde selskapet hatt ekstern ledelse siden 1938. De siste årene har han brukt til å rydde opp i og restrukturere selskapet, blant annet skiller de malerkostene fra tannbørster, munnhygiene og vaskekluter.

- Orkla har store ressurser og en kraft som kan komme Jordan til gode. De har større kompetanse og mer ressurser til å utvikle selskapet videre, sier Brekke.

- Jordan er som en drøm for Orkla, sier konserndirektør Håkon Mageli i Orkla.

Han peker på at Orklas rengjøringsselskap Lilleborg og Jordan har svært mange produkter som utfyller hverandre. I tillegg eier Orkla malingsselskapet Jotun, et selskap som utfyller malerkostene Jordan er markedsleder på.

- Orkla vil bygge et sterkere Jordan sammen med Lilleborg. For oss er det viktig at Jordan er ledende i de tre skandinaviske landene, sier Mageli.

Oppkjøpet på 1,18 milliarder er bare det første større oppkjøpet fra Orkla. Siden i fjor sommer har det vært kjent at de ser etter oppkjøpskandidater, men resultatene har vært så magre at det førte til at toppsjef Bjørn M. Wiggen fikk sparken for en måneds tid siden. Bare dager etter måtte direktøren for merkevaredivisjonen, Torkild Nordberg, gå.

- Orkla har en betydelig løfteevne ut over dette, og vår strategi står fast. Vi skal vokse innen merkevarer, særlig i Norden og Baltikum, sier Mageli. Jordan er markedsleder i Norden på tannbørster, tannstikkere og tanntråd, samt malerverktøy. I Norge er Jordan i tillegg en ledende leverandør av oppvaskbørster og mikrofiberkluter til dagligvarehandelen.

Selskapet har også eksportvirksomhet til flere land utenfor Norden. Jordan er Europas tredje største produsent av malerverktøy, under blant annet merkevarer som Anza, Spekter og Hamilton. Datterselskapet Peri-dent er en av verdens ledende produsenter av tanntråd.

Avtalen må godkjennes av norske konkurransemyndigheter.