• Vi liker overhodet ikke at Jonas Gahr Støre snakker om tobakksindustrien i samme åndedrag som oss. Det er to helt forskjellige ting og kan ikke sammenlignes, sier konserndirektør Åge Korsvold i Orkla.

Det var i begynnelsen av juni Helse— og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet sendte ut et forslag på høring om regulering av markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge. Forslaget har vakt bekymring hos flere aktører, og selv om statsminister Jens Stoltenberg først avviste forslaget, er det noe Støre fremdeles jobber med å få gjennomført.

Mindre investeringer

— Dette vil ha betydning for fremtidige investeringer og våre strategivalg, sa Korsvold til fullsatt sal i Quality Hotel Tønsberg.

I går gikk det årlige møte mellom alle leverandørene i dagligvarebransjen av stabelen, det årlige «høstmøtet», hvor leverandørene lader opp til tøffe høstforhandlinger med kjedene.

Orkla-sjefen benyttet anledningen til å ta bladet fra munnen og fortelle hvilke konsekvenser et slikt forslag kan få for Orklas ansatte, blant annet de ansatte på godterifabrikken Nidar eller kjeksfabrikken Sætre.

- Vi er ikke enige i at løsningen på fedmeproblemet er å innføre et forbud mot markedsføring av produkter mot barn og unge, sier han og legger til at forslaget vil svekke norske bedrifters konkurransekraft overfor de multinasjonale konkurrentene.

— Norge er ingen bobleEtter møtet utdyper han for Aftenposten:

— Vi er ikke uenig i de lange linjene, det er viktig å finne en løsning på fedmeproblemet. Men dette må ta tid, sier Korsvold.

- Men vil ikke et reklameforbud ramme alle aktørene likt?

— Vi lever i en verden med Internett, You Tube, blogger, reklamefinansierte TV-stasjoner som sender fra London. Hallo! Vi må ikke tro at vi lever en liten boble her oppe i Norge, vi lever i en åpen økonomi som ikke kan stenge resten av verden ute, sier Korsvold.

- Hvis du kan være mer konkret, hvilke konsekvenser kan dette få for dere og deres ansatte i Norge?

— Jeg tror ikke trusler virker, jeg vil heller ha en dialog om dette. Men eksempelvis kunne vi slutte å investere i Norge, fordi det blir vanskelig for oss å konkurrere på lik linje med våre konkurrenter, sier Korsvold som måtte trekke pusten etter forrige svar.

— Hvis vi slutter å investere i Norge, vil vi bruke pengene våre andre steder. Da faller interessene vi har her i landet og miljøene blir mindre, noe som til slutt går ut over norske arbeidsplasser, sier Korsvold.

Han og styreleder Stein Erik Hagen, som eier drøyt 20 prosent av Orkla, ønsker å ha en næringsindustri i Norge.

- Faktisk ønsker vi oss enda mer industri i Norge. Men hvis vi ikke kan konkurrere på like vilkår, blir det vanskelig å gjøre det vi skal, sier Korsvold.

Selv sier han at det å levere lønnsom drift til aksjonærene, kvalitet, innovasjon og konkurransedyktige priser til forbrukere og de ansatte skal ha en morsom og utfordrende hverdag.

- Så enkelt. Og så vanskelig, sier Korsvold.

marita.valvik@aftenposten.no