I 173 år holdt Rieber-familien selskapet på familiens hender. Nå selges hele til Orkla som blir større og sterkere. Dermed kan maten kan bli dyrere, og det kan presse seg frem flere egne merkevarer fra kjedenes side.

- Dette er noe både forbrukerne og handelen burde bli glade for, sa styreleder i Orkla, Stein Erik Hagen til Aftenposten etter å ha presentert oppkjøpet på mandag.

Fra før kunne Orkla selge deg Grandiosa og snacks fra Kims. Nå kan de også selge deg Toro-supper og ris fra Ming.

Uten disse varene, er det ikke lett å drive dagligvarebutikk i Norge.

Viktige varer

- Handelen er avhengig av at industrien kommer med nye produkter som lykkes i markedet. Både Rieber og Orkla møter konkurranse fra utenlandske aktører, og sammen kan vi stå sterkere, sier Hagen.

At Orkla nå blir for stort og mektig, er han helt uenig i.

- Etter dagens kjøp og oppkjøpet av Jordan, utgjør vi i underkant av 10 prosent av det som omsettes i butikkene, sier Hagen.

En av grunnene til at Rieber har slitt de siste årene, er at de ikke har hatt makt nok til å få gode nok priser på sine varer. Nå kan de få hjelp av Orklas forhandlingsmakt.

Nær monopol

- Min første refleksjon, er at vi da får ytterligere konsentrasjon på leverandørleddet. Vi ser at enkelte leverandører har 100 prosent markedsandel i noen av kategoriene, sier direktør for varehandel i hovedorganisasjonen Virke, Thomas Angell.

Han ønsker ikke å spekulere i om økt makt til Orkla kan gi andre priser eller et annet utvalg.

- Men en butikk uten disse merkevarene får ikke solgt mye. De har kolossal makt, slår Angell fast.

Heller ikke Rema-sjef Ole Robert Reitan eller kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i NorgesGruppen vil kommentere prisbildet, men sier til Aftenposten at det ikke er tvil om at Orkla nå blir enda sterkere.

- Innenfor mange kategorier har de nærmest monopol, sier Reitan.

Han peker på at 10 prosent markedsandel i en butikk med flere hundre aktører er en gedigen post.

- Det er ingen tvil om at vi må forberede oss godt når vi møter dem til forhandlinger, sier Roskifte.

- Ingen betydning

Helge Hasselgård i Dagligvareleverandørenes forening (DLF) tror at siden Orkla er en så solid aktør fra tidligere, så får kjøpet ingen praktisk betydning for prisnivået. Han sier også at Orkla og Rieber har varer i så forskjellige kategorier, at konkurransen ikke nødvendigvis blir svekket ved dette oppkjøpet.

- Bedriftene må være store nok og ha kompetanse nok til å nå ut i butikkene med sine nye produkter. Det er derfor en fordel for forbrukerne å ha sterke leverandører, sier Hasselgård.