Alt gikk tilsynelatende som normalt på Bergen lufthavn i går formiddag. At SAS-ledelsen tidligere på dagen hadde varslet at de vil selge arbeidsplassen der storparten av flyselskapets ansatte på Flesland jobber, SAS Ground Handling, ble mottatt med fatning.

SAS vil også selge datterselskapet Widerøe, flymekanikervirksomheten og en rekke eiendommer ved flyplassene. Dessuten forhandler selskapet med de ansatte om nye tariffavtaler og billigere pensjonsavtaler. Målet er å kutte kostnadene med over 2,5 milliarder kroner i året.

— Dette tar vi til etterretning. Vår jobb er å få trafikken til å gå. Det kommer til å være bruk for vår arbeidskraft enten eieren heter SAS eller noe annet, sier Harald Johnsen, basesjef for SAS Ground Handling på Flesland.

Viktigst å beholde jobbene

280 personer, fordelt på 180 årsverk, jobber i SAS Ground Handling sin avdeling på Flesland. Datterselskapet til SAS har også KLM, Lufthansa, British Airways og Thomas Cook som kunder.

— De ansatte tar dette med ro. Det kan du trygt si, fortsetter basesjefen.

— Er det slik at de ansatte synes det kan være en fordel å ha en eier som ikke er konkurstruet?

— Det ønsker jeg ikke å spekulere i, men det er klart at det kan være en tanke som enkelte kan tenke, sier Johnsen.

Tillitsvalgt for bakkemannskapene på Flesland, Aage Bessesen, ønsket ikke å uttale seg i går. Leder i SAS personalklubb, Asbjørn Wikestad, sier at SAS har vært en god eier, men at det viktigste er at folk beholder jobbene sine.

Tungt å selge

Spørsmålet blir om SAS klarer å selge selskapet som utfører bakketjenester. Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole er skeptisk. Grunnen er at SAS Ground Handling har en stor kunde, SAS selv, et flyselskap som har slitt med lønnsomheten i flere år.

— Det er vanskelig å selge det til en pris som avlaster SAS tilstrekkelig mye, sier Steen.

Han mener det samme resonnementet gjelder for flymekanikervirksomheten.

Widerøe derimot, er det lettere å finne kjøpere til.

— Men jeg er ikke sikker på om det er lurt av SAS. Widerøe mater SAS, og omvendt, sier Steen.

Aksjeanalytikerne Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities og Jacob Pedersen i Sydbank, tror derimot SAS får en grei jobb med å selge unna SAS Ground Handling. Men SAS-kuttene gjør ikke flyreisen billigere, tror de.

Ikke billigere billetter

— Man kan ikke forvente at det blir billigere å fly, sier Jacobsen etter at SAS la frem sin omfattende spareplan i går.

Selv om SAS lykkes med kuttplanen, gir det likevel ikke grunnlag for en lønnsomhet som gjør det mulig å senke prisene på billetter i forhold til dagens prisnivå, mener han.

Han argumenterer blant annet med at Norwegian først i år har lagt frem tilfredsstillende resultat.

— Vi tror de heller vil stabilisere seg på et litt høyere nivå, sier Jacobsen om billettprisene.

Uten berettigelse

Jacobsen får følge av sin analytikerkollega i danske Sydbank, Jacob Pedersen.

— Jeg tror ikke billettprisene blir påvirket av dette i nevneverdig grad, sier han.

Pedersen mener SAS har en spesiell rolle i det skandinaviske flymarkedet. SAS er et selskap med et omfattende nettverk av ruter. Det gjør at du kan bestille en reise fra Bergen til Seattle – med flere mellomlandinger og flybytter, og være sikker på at flyselskapet får deg helt frem, selv om du blir forsinket på en av strekningene. Markedet etterspør et slikt tilbud, mener han, selv om kostnadene er mindre hos et selskap som bare flyr enkeltstrekninger, uten å tilby et nettverk.

— Den dagen man ikke har det lenger, tror jeg man (SAS, red. merk.) risikerer å miste sin berettigelse, sier Pedersen.