— Hvordan forholder de tradisjonelle bilforhandlerne seg til at elbil-markedet har økt så voldsomt. Er det en stor utfordring?

- Jeg er ikke så bekymret for det. Bilbransjen har alltid vært i utvikling, og dette er bare en ny endring i bransjen. Bil i en eller annen form vil vi alltid kunne selge til kundene. Om det i fremtiden ikke er bensin- eller dieseldrevet, så er det elektrisk eller noe annet. Fremkomstmiddel vil alle ha behov for uansett.

— Bensin- og dieselbilsalget har gått ned den siste tiden. Hvordan innvirker det på levebrødet ditt?

- At det generelle salget har gått ned kan skyldes flere ting. Det er naturlig med svingninger i markedet, og litt av årsaken til at færre biler selges i dag kan være at dagens biler holder lengre. Vi har blant annet økt garantien fra tre til fem år. Men jeg skulle selvsagt gjerne hatt flere folk på besøk i butikken.

— Har Teslas inntog i markedet gjort det vanskeligere for dere?

- Det at Tesla kom og solgte så bra skal de ha skryt for, men det påvirket ikke oss så veldig. Det var ikke så mange av våre potensielle kunder som heller kjøpte en Tesla. Det var det nok heller andre som merket. Citroën har i mange år hatt en av de mestselgende elbilene (C-Zero, jour. anm.) Det har heller vært et problem med tilgangen på biler, ettersom Norge slukte markedet. Faktisk kommer en tredjedel av alle elbiler som importeres til Norge fra Citroën til vår butikk i Åsane.

— Hvordan er det å være avhengig av at bilprodusenten leverer et godt nok produkt?

- Det kan være både bra og utfordrende. Det som er positivt er at vi er en ren forhandler av et merke, og dermed spesialisert Citroën-selger. Ulempen er hvis importøren ikke følger opp godt nok opp, eller leverer en bil som ikke treffer markedet.

— Hvordan har 2014 gått etter noen trøblete år?

- Tallene for i fjor er ikke klare ennå, men jeg håper og tror vi skal gå i pluss. Det ser i hvert fall bedre ut, og vi har klart å snu den dårlige trenden. Heldigvis venter vi akkurat nå på 50 elbiler, og kundene står allerede i kø. 50 solgte biler gjør mye i løpet av ett år.

— Du er relativt ny som selger i bilbransjen. Hvordan ble du sjef for Åsane Auto?

- Jeg fikk muligheten til å kjøpe opp selskapet, og det kunne jeg ikke si nei til. Jeg har ikke jobbet direkte med bil tidligere, men jeg har skrudd mye på bil, kjøpt en del biler og har interesse for bil. Jeg kom fra rundt syv år i Forsvaret, der jeg var utstasjonert i Nato-tjenesten i Nederland. Nå har jeg vært to og et halvt år i bransjen. Det er et stort ansvar å videreføre en historisk bedrift som dette, men det er også et gledelig ansvar når jeg har så mange gode folk som jobber i forretningen.

— Hvordan er det å lede bilselgere i forhold til andre ansatte eller soldater?

- Jeg tror ikke det er så stor forskjell på å lede bilselgere i forhold til andre ansatte, men du må lede ut fra litt andre kriterier. Bilselgere er en ivrig folkerase. De er ofte vant til å styre sin egen hverdag og ta raske avgjørelser på egen hånd. Det å sette dem i et møterom er ganske spennende. Bilselgere er veldig egenrådige, men på et godt vis.

— Hvordan lønnes bilselgere - er de avhengige av provisjon?

- De får en blanding av grunnlønn og provisjon. Selger de mange biler, kan det utgjøre en betydelig del av månedslønnen. Om de ikke selger, så får de mindre. Jeg har fristilt meg fra jaget etter bonuser, og skal tilrettelegge og delegere best mulig slik at de skal selge mest mulig.

— Og hva skjer hvis de ikke selger biler?

- Noen måneder kan selvsagt være dårligere enn andre, men salget er som sagt provisjonsbasert så de vil merke det om de ikke selger mange nok. Vi pleier å motivere med godt humør og sosiale goder. Forrige uke loddet vi for eksempel ut billetter til «Raske Menn» - til dem som har gjort det ekstra bra i det siste.