Oljeprisen falt fra rundt 53 dollar til under 51 dollar fatet i løpet av dagen i går.

— Dette minner om 2008. Da så vi priser helt ned på 36-tallet. På lang sikt er ikke dette bærekraftig for dem som utvinner olje, derfor skal prisen opp igjen. For Norge hjelper det likevel ikke selv om prisen igjen skulle øke med 20- 25 dollar fatet. Investeringene kommer likevel til å bli kuttet kraftig, sier oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets.

De varslede kuttene til Statoil ble annonsert allerede tidlig i 2014, da oljeprisen var over 100 dollar fatet.

INGEN SPÅMANN: Oljeanalytiker Torbjørn Kjus mener det er umulig å si hvor oljeprisfallet vil stoppe.
NTB-SCANPIX

Kjus mener det ikke går an å regne seg frem til hvor bunnivået for den viktige råvaren ligger.— Hehe, vi er nærmere bunnen nå enn i går for å si det slik, sier Kjus.

LES OGSÅ:

Saudi vil vinne

Saudi-Arabia satte i går ned sine priser for levering til Europa og kong Abdullah sa i en tale at OPECs største produsent vil være standhaftige i forhold til å vinne tilbake tapte markedsandeler. Ifølge Financial Times blir prisen også presset nedover av større tilbud fra Nord-Irak og Russland.

LES OGSÅ:

Prisene nådde på tirsdag er det laveste nivået på fem og et halvt år.

DELT BILDE: Administrerende direktør Sturla Henriksen forteller at det blant medlemmene deres i Norges Rederiforbund finnes mange som tjener på at drivstoffprisene faller i takt med oljeprisen. Samtidig understreker han at om lag halvparten av medlemmene er avhengig av oljeaktiviteten offshore.

Skipsredere har tidligere blitt utpekt som noen av vinnerne i dagens marked. Helt siden finanskrisen har de slitt med lavere etterspørsel etter transporttjenestene deres, i kombinasjon med høye drivstoffpriser. Med en lav oljepris faller prisen på drivstoff, samtidig som lavere oljepris kan gi en vekstimpuls til oljeimporterende land.Ifølge administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Sturla Henriksen, er bildet for deres medlemmer mer nyansert.

Redere kan tjene på fallet

— Dette slår rett inn i vår globaliserte skipsnæring.Om lag halvparten av våre medlemmer har hoveddelen av virksomhet knyttet til offshore olje og gass. Disse er nå direkte eksponert mot operatørselskapenes omfattende tiltak for å opprettholde kontantstrøm og utbyttebetalinger i en situasjon der topplinjen faller, og kostnadene øker. Noen selskap har den siste uken lagt skip i opplag, sier Henriksen.

For medlemmene i mer tradisjonelle segmenter, er imidlertid prisfallet gode nyheter.

— Lavere oljepris betyr lavere bunkerskostnader. Lavere oljepris slår også over i lavere kostnader for bedrifter og økt kjøpekraft for husholdninger, og begge deler vil stimulere global økonomisk vekst og varebytte mellom land, sier han.

LES OGSÅ:

LES OGSÅ:

— Turbulent halvår

Oljeanalytikeren i DNB, Torbjørn Kjus, tror det neste halvåret blir turbulent. Deretter vil prisene mest sannsynlig øke igjen.

— Jeg tror vi vil se høyere priser i andre halvår enn i første. Det er for så vidt lettere å være optimistisk med tanke på oljeprisen nå, mener Kjus.

Han tegner likevel et dystert bilde for Norge.

— Investeringene i oljesektoren her til lands kuttes, selv om prisen skulle øke med 50 prosent fra dagens nivå. Det får konsekvenser for mannen i gaten og de som leverer til oljeindustrien, sier Kjus.

LES OGSÅ: