Leverandørindustrien i Rogaland eksporterte for 35 milliarder kroner i fjor. Hordaland kommer på annenplass, med en eksport på 19 milliarder.

Til sammen er det mer enn den samlede norske fiskeeksporten i fjor. Møre og Romsdal på tredjeplass har en eksport på 14 milliarder kroner. Til sammen står de tre vestlandsfylkene for 64 prosent av den norske eksporten fra leverandørindustrien, skriver Bergens Tidende.

Fra 19 til 200 ansatte

For syv år siden var Magnar Aaland sjef for 19 ansatte, medregnet seg selv.

— Etter det har det ballet på seg, til vi nå har mer enn 200 ansatte og har kontor i Houston, Aberdeen og Oslo. Og så har vi et kontor i Stavanger. I tillegg er vi representert i Brasil.

Inne i monteringshallen til Advantec på Stord er en gigantisk snelle med plass til 2600 meter glasfiberrør trillet på plass. Den skal til Brasil når den er ferdig montert.

Toppsjefen selv er på reise i utlandet, på jakt etter nye kunder og nye oppdrag.

Doblet eksport

I år regner Magnar Aaland med at Advantec skal selge utstyr og tjenester for over 300 millioner kroner. Rundt 20 prosent av inntektene kommer fra utlandet. Om fem år er målet at eksporten skal være like stor som salget på hjemmebane.

— Vi ser at det internasjonale markedet er betydelig større, selv om det norske markedet er stort, sier Aaland.

Eksporten fra Advantec og andre bedrifter som lager utstyr og leverer tjenester til leteboring og utvinning av olje og gass har mer enn doblet seg på åtte år. Det viser tall fra analyseselskapet Menon Business Economics. I fjor nådde eksporten 107 milliarder kroner. Til sammenligning var den samlede eksporten av oppdretts— og villfisk 53 milliarder kroner.Menon Business Economics kaller leverandørindustrien til olje- og gassutvinning en av de viktigste motorene for vekst i norsk økonomi. Hovedtyngden av denne eksportsuksessen skriver seg fra Vestlandet.

Tøff reise

En gruppe brasilianske journalister på noregsturné kommer innom møterommet til utviklingsdirektør Rolf Haldorsen.

- I starten av neste år vil vi ha etablert eget kontor i Brasil, sier Haldorsen.

Brasil gjør som Norge gjorde da oljealderen her startet. Den som vil inn i markedet må være med og bygge opp Brasils egen oljeindustri.

- Vi vil også se etter lokale underleverandører i Brasil, sier Haldorsen.

Men veien frem til suksess i utlandet kan være både bratt og kronglete. Da Houston-kontoret i Texas var etablert kom først en orkan som satte oljeindustrien på vent. Deretter kom finanskrisen, og så utblåsingen i Mexico-gulfen i april 2010.

- Det har på mange måter gjort at vi har fått en tøff, men lærerik reise der borte, sier Aaland.

Viktig arena

I løpet av denne uken er 10-15 av de ansatte i Advantec innom ONS 2012 i Stavanger, en av verdens største oljemesser. Bedriften har ingen egen stand på messen, men Aaland mener det er viktig å være til stede og treffe gamle og mulig nye kunder.

- Det har en verdi som merkevarebygging av Advantec, sier han.

I september er Advantec på plass på oljemessen i Rio de Janeiro.

Det er praktisk å møte mange mulige kunder på ett brett, men det viktigste arbeidet kommer etterpå.

- Det er en vei inn, men det er ingen snarvei. Tolmod er et stikkord, du må brenne litt krutt før du får resultat, sier Aaland.