Den raske veksten i netthandelen er i ferd med å gjøre transport av pakker til en gullkantet forretning for de store logistikkselskapene. Økningen er så stor at Posten nå lanserer automater der publikum kan hente pakkene sine.

Fra å ha levd av brevpost, handler nå det meste om pakker i Posten.

- Det er nok ikke slik at det voldsomme fallet i bruk av brevpost kan erstattes av økningen i pakkeforsendelser. Men pakker som konsekvens av netthandel, er blitt vårt viktigste vekst­område, sier Gunnar Henriksen, konserndirektør for e-handel i Posten.

Sikkert system

Han tror pakkeautomater vil bli helt vanlig, og noe publikum ønsker.

- På den ene siden trenger vi enda flere utleveringssteder. Samtidig vil vi tilby flere måter publikum kan motta pakker på.

Automatene kommer på plass til høsten, og vil bli plassert der folk ferdes mye.

NETT_netthandel.jpg

- Noen sendinger, som man ikke trenger å være så redd for, kan folk tenke seg å få rett i postkassen. Mer verdifulle ting ønsker man mer sikkerhet for. I automatene vil man få en kode på SMS som skal slås inn, deretter kommer pakken ut. Dette tror vi blir populært hos dem som handler mye på nett, sier Henriksen.

Også utenfor byene

I dag er det 30 vanlige postkontorer igjen her til lands. Det eneste i Hordaland ligger i Bergen ­sentrum. Der merker man ­økningen i netthandelen.

- Særlig er det rekommanderte sendinger fra utlandet som har økt. Den store veksten kommer nok i terminalen der utkjøringen til dem som skal ha det levert skjer, sier daglig leder ved postkontoret, Jan Malvin Hylland.

Utprøvingen skal skje først i de store byene. Men pakkeautomater blir ikke forbeholdt bare de mest urbane strøkene.

- Skal de bli et effektivt ­alternativ, må vi plassere ut automater også i mindre byer og der folk ferdes. Det handler om at selskapene som driver netthandel ønsker at kundene skal tilbys flere ulike måter å hente pakken på, uavhengig av hvor de bor, for­klarer Henriksen.

Hos konkurrenten Postnord Logistics, er de også i løypen med pakkeautomater.

- Vi ser at hele næringslivet blir e-handlere. Og det kommer stadig nye typer varer som blir vanlig å handle over nettet. ­Veksten i e-handelen er langt større enn i vanlige butikker. Samtidig blir kundene mer kresne på hvordan de vil ha forsendelsen og utleveringen. Dermed må vi ha flere løsninger, sier Ole Hagen, kommunikasjons— og markeds­direktør i Postnord Logistics.

36 prosent av de norske forbrukerne oppgir at de handler på nett hver måned. Det er klær, bøker og hjemmeelektronikk som står øverst på listen over hva kundene klikker seg inn på når de går i nettbutikkene. De neste kategoriene er kosmetikk, hud- og hårpleieprodukter. Mat er også noe Gunnar Henriksen tror vil vokse.

- Vi ser allerede at publikum har betalingsvilje for å kunne velge en meny for uken og få råvarene brakt hjem på døren. Det viser at vi bare er i startgropen for netthandel her til lands, sier Henriksen.