— Vi har solgt omtrent 1000 nye abonnement siden vi startet med brukerbetaling, det er veldig gledelig, sier Andreas Thorsheim, administrerende direktør i Bergens Tidende.

Siden Bergens Tidende lanserte brukerbetaling 16.oktober har tallet på abonnenter økt med omtrent 300. — Vi hadde ikke forventet en sånn økning, sier Thorsheim.

- En sjeldenhet med økning

Siden 16. oktober har avisen fått omtrent 30 nye kunder hver dag. Det har blitt solgt rundt 70 abonnementer daglig, mens 40 har sagt opp.

Frem til lanseringen av brukerbetaling, hadde BT mistet 2.700 abonnenter i 2013. Det tilsvarer rundt 30 salg og 40 stopp om dagen, altså ti tapte kunder hver dag.

— De siste årene har det vært en liten sjeldenhet at aviser har kunnet vise til økning i antall betalende brukere. Det kan vi nå si at vi har, sier Thorsheim.

Thorsheim tror ikke nødvendigvis at økningen kommer til å fortsette i samme tempo fremover.

Stor økning i digitalinntekter

BTs og Schibsteds resultater for tredje kvartal som ble lagt frem onsdag, viser at BT har vokst betydelig på nett siden i fjor.

For tredje kvartal i år var BTs digitalinntekter 22,6 millioner kroner, mot 15,7 i fjor.

— Jeg gleder meg mest over at de digitale inntektene vokser så fort. I tredje kvartal i år hadde vi 44 prosent høyere inntekter enn vi hadde i fjor, sier Thorsheim.

Han mener dette er et tegn på at den pågående transformasjonen lykkes.

— Det er når digitalinntektene vokser at vi bygger BT for fremtiden, sier han.

Resultatet i BT totalt ble 21,2 millioner kroner forrige tremåneders periode, opp fra 20,3 millioner kroner for samme periode i fjor.

Thorsheim synes tallene kommer seg.

— Bedre skal det bli når vi også får opplagsinntekter på nett.

- Størst på nett

BT har nå 60.000 registrerte nettbrukere i Schibsted sitt påloggingssystem. 30.000 av disse er aktive brukere, det vil si at de har vært aktive den siste uken.

— Dermed er vi den abonnementsavisen i Schibsted nå med flest betalende brukere. Jeg tror også vi størst i Norge på dette nå, sier Thorsheim.

De som allerede er papirabonnenter får logge seg på uten å betale noe ekstra.

Ville øke tilgjengeligheten

Thorsheim er opptatt av at BT skal innfri lesernes forventninger.

— Når vi har mistet lesere hver dag, er det åpenbart at de har hatt andre forventninger til tilgjengelighet og format enn det vi kunne tilby tidligere.

Dermed var tiden inne for en endring av avisen.

— Teknologien gjør at folk bruker aviser på en annen måte enn tidligere, og det må vi tilpasse oss. Vi ville øke tilgjengeligheten for BT, både ved å gjøre mer stoff tilgjengelig digitalt og å utvide helgeabonnementet til også å gjelde digitalt alle dager, sier Thorsheim.

Det er nettopp helgeabonnementet og det rene digital-abonnementet som har solgt best siden den digitale transformasjonen.

— Tallene er bedre enn vi trodde de kom til å være, sier Thorsheim.