For busselskapet er selvsagt dette en stor fordel. Avdelingsleder Mons-Tore Nakken i Nettbuss Vest sier at de ikke har hatt problemer med å rekruttere bussjåfører siden de startet opp i fjor sommer. Han tror arbeidsmarkedet kan være i ferd med å snu.

— For meg virker som om det ikke er like lett å få seg andre jobber lenger, sier Nakken.

Men Nav har ikke registrert noen endringer i arbeidsmarkedet.

— Vi hadde færre ledige stillinger i mars i år enn i fjor, men det mener vi stor grad skyldes den tidlige påsken. Markedsfolkene våre har ikke merket spesielle tendenser til nedgang i etterspørselen generelt eller blant sjåfører spesielt, sier fylkesdirektør Anne Kverneland Bogsnes.

Nav Hordaland følger utviklingen i arbeidsmarkedet fra måned til måned, og er i daglig kontakt med private og offentlige arbeidsgivere.

— Den vanligste indikatoren på at det skjer noe med arbeidsmarkedet, registrerer vi i bygg- og anleggsbransjen. Det er vanligvis her de første tegnene på nedgang kommer. Vi ser foreløpig ingen tendenser til det, men vi følger nøye med, sier hun.

Nobina, som kjører bussruter i Nordhordland og Sunnhordland, opplever fortsatt utfordringer med å få tak i sjåfører. Det skyldes at mye av arbeidskraften går til Mongstad og Kværner Stord, mener Philipp Engedal, administrerende direktør i Nobina Norge AS.

— Det er generelt lettere å få tak i bussjåfører i de store byene enn ute i distriktene, sier Engedal.

Han peker på at det er lite nyrekruttering av bussjåfører.

— Før var det mange som tok bussertifikat gjennom Nav, eller mens de var i militæret. Det er det blitt slutt på. Med de kravene som nå stilles, koster det fort 100.000 kroner å ta bussertifikat, sier Engedal.

Ifølge HR-direktør Janicke Stople i Tide utdannes det bare rundt ti prosent av landets årlige behov for sjåfører.

— Dette kommer til å bli stor utfordring for bransjen, sier hun.