Har du blitt forsøkt svindlet? Del dine erfaringer i kommentarfeltet.

En rekke DNB-kunder har i morgentimene i dag mottatt eposter om at nettbank og bankkort er sperret. Flere av epostene er sendt fra adresser som fremstår som offisielle DNB-avsendere, skriver Forbrukerombudet på sine nettsider.

— Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift istedenfor en kreativ svindler, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

Viser til troverdig nettside-kopi

Svindeleposten inneholder en lenke som viser til en nettside i Tyskland. Også denne nettsiden gir inntrykk av å tilhøre DNB, hvilket den ikke gjør.

— Følger du lenken i e-posten og gir fra deg informasjon om kontonummer, kredittkortnummer, brukernavn og passord risikerer du at svindlerne vil misbruke informasjonen - enten til å svindle deg direkte eller til å svindle andre i ditt navn, sier Bugten.

Få lar seg lure

DNB-kunder har flere ganger tidligere fått lignende eposter som ber dem oppgi sensitiv informasjon.

— Det vi ser at svindlerene tar for seg et selskap om gangen. Det har lenge vært en del utenlanske banker som har vært rammet, men nå har de åpenbart et kjør mot DNB. Vi har sett det før, og jeg tror dessverre dette vil bli vanligere fremover, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide til Aftenposten.no.

- Er det mange som har latt seg lure?

-Nei, det er ikke mange, så tapene har vært veldig lave. Heldigvis er nordmenn ganske godt vant når det gjelder IT-sikkerhet. De fleste vet at banken ikke vil sende denne type informasjon på e-post, sier Midteide.