— Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har et strategisk mål om å etablere ledende nasjonale medier innenfor de viktige næringene på Vestlandet, sier Siv Tveitnes, administrerende direktør i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad i en pressemelding.

Etableringen av Maritime.no er et første steg for å skape en fullverdig digital dekning av bransjen. Sammen med søsternettstedet, Offshore.no, vil nyhetsnettstedene være ledende innen de to viktigste næringene i Norge, fremholder Tveitnes.

Maritime.no er tilrettelagt for smarttelefon, nettbrett og pc-er.

Live i dag

Maritime.no går live tirsdag 7. oktober, som en del av Bergens Tidende og Stavanger Aftenblads storsatsning på økonominyheter. Nettstedet skal samarbeide tett med søsternettstedene Offshore.no, Sysla.no og iLaks.no.

— Nettavisen skal ha fullt fokus på maritim næring. Maritime.no vil daglig oppdatere med nyheter fra bransjen, og vi ønsker å skape en større oppmerksomhet rundt det maritime miljøet i Norge, sier Susanne Rislå Andersen, redaktør i Maritime.no.

Andersen går over som redaktør i Maritime.no, fra stillingen som daglig leder i Maritimt Forum Bergensregionen. Derfra har hun opparbeidet seg en bred dybdekunnskap på hele det maritime segmentet; fra leverandører til rederier.

Bransjenytt

— Innholdet vil være en kombinasjon av egenproduserte nyhetsartikler, de siste kontraktene, markedsnytt og kommentarer fra et panel med spennende bransjefolk som både utfordrer og setter fokus på det maritime fra nye perspektiv, sier Andersen.

Ansvarlig redaktør for Maritime Erlend Keilen, har bygd opp bransjenettstedet Offshore.no fra grunnen av, og har inngående kjennskap til både bransjen og hva næringen ønsker.

— Maritime.no har utviklet, både gjennom samarbeid og selvutviklede systemer, nyttige verktøy for leserne. Nyhetsnettstedet blir dermed en viktig kanal for bransjen med ledige stillinger, spotlister, riggdata og økonominytt, sier Erlend Keilen.

Ambisjoner

Maritime.no tar mål av seg å etablere seg som den ledende nyhetsformidleren av maritime nyheter i Norge. Målet er å dekke nyhetsbehovet for de profesjonelle i bransjen, men samtidig øke oppmerksomheten og kunnskapen om den maritime bransjen i Norge.