Oppfordringen kommer fra Forbrukerombudet og Forbrukerrådet.

— Det som var en gunstig avtale før jul, er ikke nødvendigvis det billigste for deg nå, sier jurist Bård Solem hos Forbrukerombudet til NTB.

I løpet av høsten markedsførte flere mobiloperatører tilbud som ga forbrukeren tilnærmet ubegrenset med ringetid, SMS, MMS og data «ut året», «fram til påske» og lignende, mot betaling av enten et engangsbeløp eller et fast månedsbeløp.

— Dersom du i løpet av høsten har benyttet deg av et av disse tilbudene om fastpris «ut året», bør du nå sjekke hvilket abonnement du har og om det lønner seg for deg å bytte, sier Solem.

Forvirrende

Forbrukerrådet mottok i fjor 1.510 klager som gjaldt mobiltelefoni. Det var bare en liten økning fra 2009, da de fikk inn 1.433 klager.

— Det vanligste er klager på mangler ved abonnement og telefon. Dessuten er svært mange usikre på hvilke rettigheter de har og hvor lenge de har bundet seg for, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Både han og Solem tror det er blitt vanskeligere å velge mellom abonnementene og forholde seg til bindingstid, fastpriser og hva som er inkludert eller ikke inkludert i prisen.

Begge anbefaler forbrukerne å legge inn sitt forbruk på nettstedet telepriser.no, for å finne det abonnementet som lønner seg mest. Etter at bransjenormen for mobilfaktura trådte i kraft 1. november i fjor, skal dette være enklere. Normen innebærer at fakturaen inneholder informasjon om forbruk av ulike tjenester, bindingstid og operatørlås. Postene kan plottes inn på telepriser sin kalkulator.

Følge med

Forbrukerombudets mann understreker at telepriser.no bare gir en prissammenligning, ikke en vurdering av kvalitet og pålitelighet for øvrig. Den avgjørelsen må forbrukeren ta selv. Forbrukerrådet anbefaler å sette seg litt inn i hva tilbudene innebærer, og være klar over at butikkene ikke alltid gir de beste rådene.

— Mobilabonnementer er som en hvilken som helst annen forbruksvare: Man bør shoppe litt rundt og sjekke priser. Du finner stort sett alltid gode tilbud, men du må regne med bindingstid. Som med forsikringsselskap og strømleverandør kan det lønne seg å skifte ofte, sier Halsos.

Forbrukerombudet har for øvrig sendt et brev til teleoperatørene med oppfordring om å ta en gjennomgang av markedsføringen og sjekke om informasjonen forbrukerne får er tilfredsstillende.