Like etter klokken 11.30 mandag formiddag begynte problemene for Sparebanken Vest og en rekke andre banker. Først ved 14-tiden var feilen funnet og løst.

Systemsvikt hos leverandøren Nets påvirket transaksjoner mellom bankene, og kundenes mulighet til å bruke bank-ID og betale med kort i butikker.

Bankkunder over hele landet hadde i over to timer problemer med å logge seg inn på sine kontoer.

Bank-ID brukes av 2,8 millioner nordmenn som identifisering hos blant annet nettbanker og offentlige tjenester som NAV og Altinn.

Kjøpesentrene rammet

Lagunen — det største kjøpesenteret i Bergen - er et av stedene der kortbetalingen gikk i stå. Det samme gjaldt Kleppestø senter på Askøy og de fleste andre i bransjen.

Det blir enorme begrensninger på omsetningen Knut Eliassen, Lagunen

— Vi merket det litt før klokken 12. Butikkene gikk over i reserveløsning, men det blir enorme begrensninger på omsetningen, sier adminsterende direktør Knut Eliassen hos Lagunen underveis.

Reserveløsningen har begrensninger oppad på hvor mye du får lov til å handle for.

— Det blir ekstraarbeid ikveld for å få oppgjøret ferdig, sier Cecilie Stavenes Nordanger påSportsgalleriet i Bergen sentrum.

Hun forteller atkortterminalene har trøblet hele dagen. Dermed må salget gå på reserveløsningermed signatur. Slike slag må føres manuelt i dagsoppgjøret når dagen er omme.

— I kveld blir det overtid.no, sier hun et smil.

Problemene går også utoveromsetningen.

— Vi mister en del salg.Flere har bedt oss legge varene til side mens de går i minibank. Får de ikkepenger der, kommer de ikke opp til oss igjen, sier Nordanger.

Vet ikke hva som skjedde

Nets er det som tidligere het BankenesBetalingssentral AS og er en av Nord-Europas største tilbydere avbetalingskort og betalingsløsninger.

— Feilen er funnet og rettet, sier informasjonssjef Stein-Arne Tjorei Nets ved 14.30-tiden.

— Det er litt for tidlig å si hva som skjedde. Vi vil nå analysere hva som feilet og iverksette tiltak, sier Tjore.

- Er det noesom tyder på at det er et angrep?

— Foreløpig har vi ingen indikasjoner på det.

Ikke første gang

DnB og Nordea ble rammet av feilen.

«Vi har tekniske problemer for øyeblikket. Vi jobber for fullt med å rette feilen. Prøv gjerne igjen senere», skrev DnB på sin nettside.

«Pålogging til Nettbank Privat og Nettbank Bedrift er dessverre for øyeblikket ikke tilgjengelig. Vi beklager ulempene og jobber for å fnne en snarlig løsning på problemet», meldte Nordea.

Både i begynnelsen av mars og i oktober i fjor var det full stopp i norske nettbanker. Da var det IT-leverandøren Evry, som leverer tjenester til en rekke banker, som sviktet.

Den gangen ble imidlertid ikke butikkene berørt.

Er du rammet? Fortell oss under:

MELDING TIL KUNDENE: DnB fortalte sine tilhengere på Facebook at årsaken til problemene en «felles systemfeil» hos leverandøren Nets.
DNB PÅ FACEBOOK